Ik ben overgenomen van uitzendbureau door de nieuwe huidige franchicer, echter tot op heden nog geen contract, mag dit? en loonsverlaging?

Twee jaar in dienst aaneen gesloten via het uitzendbureau, nu per jan 2010 overgenomen maar na vaak vragen nog steeds geen contract. Ook heeft hij mijn uurloon verlaagt en mogelijk mij op het nieuwe cao gezet wat ook weer negatief uitpakt voor mij. Daarnaast betaald hij niet mijn gewerkte uren allemaal uit terwijl hij dit wel toezegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Ik zou een gesprek aanvragen met je baas. Dat je iets achteruit gaat in salaris is al vreemd : voordien roomde het uitzendbureau nl. óók nog wat van je salaris af, dus het zou eerder meer moeten worden...
Wat voor afspraken heb je bij de overname gemaakt? Zet dat eens precies op papier, zodat je dit bij je hebt tijdens dat gesprek.
En zeg, dat je anders weer vertrekt, terug richting uitzendbureau. Als je overgenomen wordt, mét de twee jaar ervaring in die zaak, zou je erop vooruit moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg je wel loonstroken? En heeft je werkgever een eerstedagmelding gedaan bij de belastingdienst?

Als je helemaal niets op papier hebt, zit het er dik in dat je zwart werkt, en je werkgever dus ook geen belasting en premies voor je afdraagt. Lekker goedkoop voor hem, maar dat mág natuurlijk niet. Daarmee is je werkgever overigens in overtreding, niet jij.

Wat verder geldt: een contract op papier is niet verplicht, omdat in Nederland een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig is. En als jij accepteert dat je minder betaald krijgt dan je eerst kreeg, mag dat ook.

Als je onder een CAO valt, is daar ongetwijfeld in terug te vinden of je recht hebt op uitbetaling van overuren. Maar buiten de CAO geldt ook hier dat een mondelinge afspraak rechtsgeldig is zodra die voor jou net zo goed of beter uitpakt dan de CAO: je werkgever heeft je betaling van overuren toegezegd, en is daarmee verplicht die overuren ook echt uit te betalen.

Vier maanden werken zonder iets op papier te hebben, terwijl je daar wel om vraagt, is trouwens bizar. Persoonlijk zou ik in dat geval het werk neerleggen tot ik wel een contract had. En dan nog éérst het contract lezen en dán beslissen of ik wel op die voorwaarden wil werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een onderneming wordt overgenomen door een ander moet die ander ook het personeel overnemen met dezelfde voorwaarden als bij de eerste ondernemer. Een salarisverlaging is dus uit den boze. Het contract hoeft in principe niet vernieuwd te worden, omdat in de overeenkomst van overname vaak staat dat alle lopende contracten worden overgenomen. Overigens verdient het wel aanbeveling om een contact op naam van de nieuwe eigenaar te laten zetten. Bij contracten voor bepaalde tijd geldt overigens ook dat jouw arbeidsverleden ook bij de nieuwe eigenaar in stand blijft. Dat betekent in praktijk dat als jouw contract al 2x is verlengd je bij de volgende verlening van je contract gewoon een contract voor onbepaalde tijd hoort te krijgen; ookal is dit het eerste contract bij de nieuwe eigenaar.

Over het niet uitbetalen van gewerkte uren moet je gewoon je beklag doen bij je nieuwe baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een nieuw contract krijgt, moet het zo zijn dat je oude is verlopen. mocht dit niet zo zijn, zou je hetzelfde salaris moeten krijgen. Is dit echter wel het geval, dan kan het zijn dat het contract andere voorwaarden bevat zoals een lager inkomen.