nieuwe arbeidsovereenkomst nog niet getekend, wel doorgegaan met werken, krijg nu andere baan aangeboden. kan ik alsnog opzeggen zonder te tekenen?

Ik heb na 2 jaar tijdelijke contracten per 1 oktober een contract voor onbepaalde tijd aangeboden gekregen. deze ontving ik 2 dagen voor aanvang nieuwe periode. Bij lezen zag ik wat dingen die vragen opriepen dus ik heb nog niet getekend. Ben wel gewoon doorgegaan met werken.
1. betekent dit technisch dat ik akkoord ben met de arbeidsovereenkomst?
in tegelijkertijd krijg ik uit onverwachte hoek een baan aangeboden met veel hoger salaris en dichter bij mijn woonplaats. Ik wil graag in goed overleg afronden, maar weet niet of er meegewerkt gaat worden.
2. Wat zijn hiervoor de regels? Ik ga uit van een maand opzegtermijn, maar de overeenkomst is nog niet getekend. De dagen dat ik nog werk, moeten die onder het nieuwe contract? dus tekenen en gelijk weer opzeggen? of zijn er andere mogelijkheden?
Sorry het zijn meer vragen ineen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16K

Antwoorden (4)

Voor onbepaalde tijd wil zeggen dat er geen bepaalde tijd aan gebonden is. Je kunt dus gewoon tekenen en gelijk je ontslag vragen. Normaal gesproken moet je dan een maand uitwerken + de maand waar je dan mee bezig bent af maken.
8 jaar geleden
Je mocht blijven doorwerken en bent blijven doorwerken dus 'akkoord' met de arbeidsovereenkomst.

Dat is er nu een voor onbepaalde tijd. Dat hij nog niet getekend is, is niet relevant want uit het feit dat je nu werkt blijkt de mondelinge instemming. .

Tekenen is niet nodig, opzegging wel (opzegtermijn standaard 1 maand -tenzij er wat anders in de arbeidsovereenkomst staat- einde volgende kalendermaand) tenzij je weg kunt met wederzijds goedvinden. Wil de werkgever toch die handtekening, zet ''m dan gerust want je hebt en houdt het recht tot opzegging.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mondelinge instemming moet zijn
Instemming
Computoon
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De vragensteller heeft vooraf aangegeven nog vragen te hebben. De werkgever heeft verzuimd deze op tijd te beantwoorden (Dat is dus buiten de schuld van de vragensteller om !) En nu zou de vragensteller daardoor plots alsnog 'vast' zitten aan de voorwaarden in het onduidelijke contract ?!? Dat lijkt met toch te kort door de bocht.
Computoon
8 jaar geleden
Een andere optie is er niet... Nog een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan niet en als je mag blijven werken na afloop van die tijdelijke wordt het er een voor onbepaalde tijd.
Zo te lezen lijkt jouw werkgever niet aan de 'aanzegplicht' te hebben voldaan. Uiterlijk een maand voor de einddatum van het tijdelijke contract moet de werkgever laten weten of er een verlenging/ nieuw contract aangeboden wordt en zo ja onder welke voorwaarden (7:668 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Immers, je geeft aan dat je het nieuwe contract pas 2 dagen voor de einddatum ontving.

Als de voorwaarden ook niet eerder anders duidelijk zijn gemaakt, kun je aanspraak maken op een vergoeding/boete. Die is gelijk aan het loon over de periode van te late aanzegging (7:668 lid 3 Burgerlijk Wetboek).

Wanneer niet aan de aanzegplicht is voldaan en wel doorgewerkt wordt na de einddatum van het tijdelijke contract, is sprake van stilzwijgende verlenging. Er geldt opnieuw een contract onder dezelfde voorwaarden als de laatste en met eenzelfde duur, met een maximum van 1 jaar (7:668 lid 4 sub a BW). Als je al het maximum aantal tijdelijke contracten hebt gehad, is dit nieuwe contract voor onbepaalde tijd.

Je bent niet verplicht het nieuwe contract te tekenen, maar er zal dan wel op grond van de wet het voorstaande gelden. Als je weg wilt kun je opzeggen. Voor een werknemer geldt meestal een opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de maand.

Als je eerder weg wilt, is het wellicht mogelijk een schikking te treffen. Je kunt dan mogelijk uitruilen betreffende geen opzegtermijn versus eerder genoemde vergoeding wegens niet aanzeggen. De uitkomst en einddatum kan dan in een vaststellingsovereenkomst worden vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het beste advies kun je krijgen bij de werkgever die je een nieuwe overeenkomst heeft aangeboden. En waar je bij wil ga werken. En deze kan je ook helpen met de eventuele juridische problemen.

Want het is een unieke situatie. Waarschijnlijk zal er wel een of ander regeltje zijn waardoor de werkgever op zijn strepen kan staan. Maar jij bent niet eens met de inhoud van het contract en blijkbaar ook niet eens met de hoogte van het salaris.
Meld zo snel mogelijk dat je een beter aanbod gekregen hebt en dat je bedenktijd nodig hebt voor dat je de beslissing neemt welk aanbod je aanneemt.

De werkgever dient je tijd te geven om het contact te lezen. En dat heb je niet gekregen. Als je het contract ondertekend dan is dat een schriftelijke overeenkomst.

Nu ben je door blijven werken zonder dat duidelijk is onder welk contract, dus er is een stilzwijgende verlening van de arbeidsovereenkomst.

Als je niet tekent dan is er geen arbeidsoverkomst en dan heb je een aantal dagen zonder arbeidsovereenkomst gewerkt.

Dit zijn allemaal juridische vragen, waar je of in goed overleg uit kan komen of het via de juridische weg. En de werkgevers hebben altijd wel een vaste jurist die hun zaken afhandelt terwijl een werknemer gelukkig dit soort situaties zelden mee maakt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry ik ben in gegaan op de vragen in de toelichting, maar voor de duidelijkheid het antwoord op je hoofdvraag is ja. Je bent niet verplicht om te tekenen. En zeker als je een beter aanbod hebt gekregen. Wel even het contract terug sturen aan je werkgever of bij de eerst volgende werkdag inleveren. En wees wel aardig, want de directe leidinggevende heeft je wel laten doorwerken en je niet gedwongen om het contract te tekenen. En je kunt de nieuwe werkgever opbellen dat je per direct kunt beginnen en dat je nog even een dagje nodig hebt om de zaken bij je oude werkgever af te ronden.