Wat is het verschil tussen een sociaal psychiatrisch verpleegkundige en een psychiatrisch verpleegkundige?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Antoni
8 jaar geleden
Kijk eens op http://www.nationaleberoepengids.nl/Sociaal_Psychiatrisch_Verpleegkundige en http://www.nationaleberoepengids.nl/Psychiatrisch_Verpleegkundige voor veel informatie over deze twee beroepen.

Antwoorden (1)

Als sociaal psychiatrisch verpleegkundige verleen je hulp, begeleiding of behandeling aan mensen die in psychische nood verkeren. Je betrekt hierbij ook de mensen in de omgeving van de patiënt. Zo probeer je het functioneren van je cliënten te verbeteren, klachten te verminderen, en terugval te voorkómen.

Als psychiatrisch verpleegkundige heb je te maken met mensen bij wie hun functioneren wordt beïnvloed door psychische problemen. Tijdens de begeleiding en zorg die jij biedt, richt je je op het gedrag van je patiënten en probeer je ervoor te zorgen dat zij weer zelfstandig kunnen functioneren.

In het tweede beroep ben je dus alleen met de patiënt bezig, terwijl je in het eerste beroep ook te maken hebt met diens naasten en de manier waarop zij met elkaar omgaan.
Amadea