Tweede contract verlopen? (eerst halfjaar, daarna jaar) Nu recht op vast contract?

Ik had eerst een halfjaar contract, daarna een jaarcontract. Deze is verlopen, zonder iets gehoord te hebben. Heb ik nu recht op een vast contract?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, tenzij er iets anders in de CAO is afgesproken. Jij doelt vast op het ketenbeding, daarin staat dat er maximaal 3 tijdelijke contracten mogen worden aangeboden en dat het volgende contract een vaste aanstelling dient te zijn. Er zijn natuurlijk wat nuances en andere regeltjes, maar dit is de kern met betrekking tot het aantal verleningen.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ar...

Nou , mogelijk wel ! In ieder geval heb je recht op een zeg schade vergoeding . Een werkgever moet per 1jan 2015 een maand en een dag voor afloop contract aangeven wat hij met de AO wil gaan doen . ( eerst was het een aanwijzing nu een verplichting met sanctie ) dus zelfs bij een stilzwijgende verlenging is je werkgever in overtreding . En staat in je huidige reeds verlopen AO een zeg verwijzing naar wat er daarna gebeurt ? Zoiets van bij verlopen deze AO een automatische verlenging . Dat is niet helemaal correct maar dat zou er mee door kunnen ?!. Maar staat er niks over in dan ben je formeel nu in vaste dienst met recht op een vergoeding van dacht ik een maand salaris . Raadpleeg de UWV of het juridisch loket . Succes

Blijf gewoon doorwerken. Uit je vraag begrijp ik dat je gewoon door wil blijven werken. De werkgever probeert waarschijnlijk stil zwijgend het contract laten aflopen en niet verlengen, maar de werknemer dat is de vraagsteller die heeft belang bij stil zwijgend verlengen. Dus blijf gewoon doorwerken of beschikbaar voor werk. Mocht er vragen over komen, hoe je dan van de domme en zeg dat je het werk wel bevalt dat en de besloten hebt om het tijdelijke contract om te zetten een vast contract. Het is een kwestie van geven en nemen. Zeer waarschijnlijk zal een lagere leidinggeven vooral bij een wat groter bedrijf hele maal niet weten dat je (tijdelijk) contract afgelopen is en je gewoon weer werk geeft en voor elke gewerkte uur dient minimaal het minimum uur loon uitbetaald worden. Dus heel snel heb je door het doorwerken een tijdelijk derde contract te pakken. En als ze het ook nog onhandig aanpakken via tussen contractje zelfs een vierde. Je loopt wel het risico van deze aanpak dat je gewoon weer naar huis wordt gestuurd zonder dat een dag extra werkt. Maar dan heb ook duidelijkheid. De taak van de werkgever is zorgen voor werk en hiervoor betalen en de rol van de werknemer is te werken en niet te veel problemen en onrust geven. Ik stel het een beetje zwart wit, maar zo werkt het wel in de praktijk. Dus met de wet in de hand een vast contract op eisen zal zeker op verzet van de werkgever op leveren. Ook al was de werkgever van plan om het derde contact aan te bieden. Toegevoegd na 2 minuten: Dus misschien heb er wel recht op, maar het geen hard opeisbaar recht. Je wel een beroep doen het feit dat je moreel wel recht hebt een een duidelijkheid. En zolang er onduidelijkheid is heb je het recht om door te werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100