Tweede contract verlopen? (eerst halfjaar, daarna jaar) Nu recht op vast contract?

Ik had eerst een halfjaar contract, daarna een jaarcontract. Deze is verlopen, zonder iets gehoord te hebben. Heb ik nu recht op een vast contract?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, jij valt nog onder de regeling dat je na 3 contracten een vast contract krijgt. De nieuwe regeling van 2 contracten is dit jaar pas ingegaan, vanaf het moment dat de nieuwe regeling van kracht is, val je daar onder als het om je eerste contract gaat.
Voor zover ik het begrepen heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het wel heel slordig dat je niets gehoord hebt. Ik zou er gewoon gebruik van maken van deze slordigheid en geen slapende honden wakker maken. Ik zeg niet niet dat je werkgever een hond is, maar dat is gewoon de uitdrukking.

Antwoorden (3)

Nee, tenzij er iets anders in de CAO is afgesproken.

Jij doelt vast op het ketenbeding, daarin staat dat er maximaal 3 tijdelijke contracten
mogen worden aangeboden en dat het volgende contract een vaste aanstelling dient te zijn. Er zijn natuurlijk wat nuances en andere regeltjes, maar dit is de kern met betrekking tot het aantal verleningen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar ik mag toch ook maar 2 jaar een tijdelijk contract hebben? Als er niets nieuws is ondertekend, dan wordt dit verlengd met een contract voor dezelfde tijd heb ik gelezen. Wat betekend dat dit langer dan 2 jaar wordt. (?)
Nou , mogelijk wel ! In ieder geval heb je recht op een zeg schade vergoeding . Een werkgever moet per 1jan 2015 een maand en een dag voor afloop contract aangeven wat hij met de AO wil gaan doen . ( eerst was het een aanwijzing nu een verplichting met sanctie ) dus zelfs bij een stilzwijgende verlenging is je werkgever in overtreding . En staat in je huidige reeds verlopen AO een zeg verwijzing naar wat er daarna gebeurt ? Zoiets van bij verlopen deze AO een automatische verlenging . Dat is niet helemaal correct maar dat zou er mee door kunnen ?!. Maar staat er niks over in dan ben je formeel nu in vaste dienst met recht op een vergoeding van dacht ik een maand salaris . Raadpleeg de UWV of het juridisch loket . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De nieuwe wet gaat voor oudere C AO's . Een gedeelte Vd nieuwe wet ging per jan in de nieuwe keten regeling ging per 1 juli in .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook onder de nieuwe wet zijn afwijkende CAO afspraken nog steeds mogelijk en een tijdelijk contract eindigt van rechtswege. Wat wel nieuw is is dat als de werkgever het contract niet tenminste een maand van te voren aanzegt hij een een schadevergoeding verschuldigd is. Maar in de wet staat nergens dat je dan recht hebt op een vast contract.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
AO is arbeidsovereenkomst, ik moet altijd even denken als ik die afkortingen hoor, misschien anderen ook. Voluit schrijven is zo gebeurd hoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja cao . Sorry collectieve arbeid's overeenkomst . Alleen geldig indien door de minister socialezaken die cao Vd hele branche bindend is verklaard dat laatste wordt vaak vergeten . Een nieuwe wet gaat na een KB ( koninklijk besluit )altijd voor oude afspraken in oude cao's . In de nieuwe wet zorg en zekerheid zijn zeker uitzonderingen per cao denk aan de bbl leerling . Maar er hoeft niet te staan dat je dan in vaste dienst bent . Maar simpel bij geen AO bepaalde tijd ben je in vaste dienst . Is er een leerovereenkomst dan zou het iets anders kunnen liggen . Maar uiteindelijk zou de rechter dit moeten beslissen want werkgever is verwijtbaar en die schade vergoeding is helaas onontkoombaar voor die werkgever . Of je het moet claimen? mogelijk verziekt het de sfeer en ben je ook je baan kwijt . Crea en IHave ik ben meestal erg blij met jullie opmerkingen en antwoorden maar nu denk ik er iets anders over . En ja inmiddels door de huidige praktijk gelouterd .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De uitzonderingen moeten nog of mogen per cao nog ingevuld worden dan moet die cao nog bindend verklaard worden dus ? Ja rommelige wetgeving . Lodewijk had totaal geen idee van de impact van de nieuwe wet mogelijk wel goed bedoelt maar ja de weg naar de hel ook .
Blijf gewoon doorwerken. Uit je vraag begrijp ik dat je gewoon door wil blijven werken. De werkgever probeert waarschijnlijk stil zwijgend het contract laten aflopen en niet verlengen, maar de werknemer dat is de vraagsteller die heeft belang bij stil zwijgend verlengen. Dus blijf gewoon doorwerken of beschikbaar voor werk.

Mocht er vragen over komen, hoe je dan van de domme en zeg dat je het werk wel bevalt dat en de besloten hebt om het tijdelijke contract om te zetten een vast contract. Het is een kwestie van geven en nemen.

Zeer waarschijnlijk zal een lagere leidinggeven vooral bij een wat groter bedrijf hele maal niet weten dat je (tijdelijk) contract afgelopen is en je gewoon weer werk geeft en voor elke gewerkte uur dient minimaal het minimum uur loon uitbetaald worden. Dus heel snel heb je door het doorwerken een tijdelijk derde contract te pakken. En als ze het ook nog onhandig aanpakken via tussen contractje zelfs een vierde.

Je loopt wel het risico van deze aanpak dat je gewoon weer naar huis wordt gestuurd zonder dat een dag extra werkt. Maar dan heb ook duidelijkheid.

De taak van de werkgever is zorgen voor werk en hiervoor betalen en de rol van de werknemer is te werken en niet te veel problemen en onrust geven. Ik stel het een beetje zwart wit, maar zo werkt het wel in de praktijk. Dus met de wet in de hand een vast contract op eisen zal zeker op verzet van de werkgever op leveren. Ook al was de werkgever van plan om het derde contact aan te bieden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus misschien heb er wel recht op, maar het geen hard opeisbaar recht. Je wel een beroep doen het feit dat je moreel wel recht hebt een een duidelijkheid. En zolang er onduidelijkheid is heb je het recht om door te werken.