Wat moet ik invullen bij het vakje loonheffingskorting?

Ik ga binnenkort stage lopen en er wordt mij gevraagd of ik heffingskorting wil of niet. Verder ben ik vennoot bij een Taxibedrijf. Moet ik in dit geval ja of nee invullen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld. http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/399687/werkgever-vraagt-loonheffingskortint-wilt-toepassen
fisbel
8 jaar geleden
De vraag over de loonheffingskorting is hier iets ingewikkelder, omdat er waarschijnlijk inkomen box 2 is. Inkomen box 2 heeft echter niets van doen met inkomen uit werk box 1. Waarop de werkgever loonheffingskorting kan toepassen. Uiteraard krijgt bjorn wel de heffingskortingen waarop hij recht heeft: de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Deze kortingen worden berekend aan de hand van het totale verzamelinkomen box 1, box 2, box 3. Arbeidskorting wordt alleen gegeven over het inkomen uit werk box 1.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fisbel Goed punt. Dat is wel een wat andere situatie.
Mag ik vragen wat je tegenhoudt om zelf een correct antwoord te formuleren?
fisbel
8 jaar geleden
Afghano kan rustig de loonheffingskorting laten toepassen op het inkomen box 1. Er dient wel (wat) gereserveerd te worden voor de te betalen belasting box 2. Het is ook mogelijk géén loonheffingskorting te laten toepassen op het inkomen box 1. De eventuele belastingteruggave over het inkomen box 1 compenseert dan de te betalen belasting box 2. Welk van de 2 keuzes gemaakt wordt, is afhankelijk van de hoogte inkomen box 1 en van de belastingheffing box 2.

Antwoorden (1)

2 Banen
Iedereen met loon kan dus loonheffingskorting laten toepassen. Dit mag echter alleen bij 1 baan tegelijk. Dus als u 2 banen of meer heeft zult u moeten kiezen. Voor bijvoorbeeld de algemene loonheffingskorting geldt een maximaal bedrag. Als u dus voor meer banen deze loonheffingskorting laat toepassen loopt u het risico hier teveel van te ontvangen. Om dat te voorkomen kunt u de loonheffingskorting maar bij 1 baan laten toepassen. Aan het eind bij de belastingaangifte worden alle inkomsten bij elkaar opgeteld, en heeft u dus kans dat u ook over de andere inkomens nog wat belasting terug krijgt.

Als je veel spaargeld hebt, en je kunt rondkomen van je inkomen minus de loonheffing; Dan kun je 2x de belasting vermijden.

1x door minder inkomsten (lagere loon) in box1; en daarnaast wordt je spaargeld in box2 minder hoog. Scheelt je dus 2x maal extra belasting. Dit is echter alleen interessant als je meer dan €21.139 aan spaargeld hebt en je kunt rondkomen van minder inkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Bjorn87:
U schrijft:
Aan het eind bij de belastingaangifte worden alle inkomsten bij elkaar opgeteld, en heeft u dus kans dat u ook over de andere inkomens nog wat belasting terug krijgt.
U bedoelt waarschijnlijk: alle inkomsten box 1 worden opgeteld. U betaalt de over dit inkomen bijbehorende belasting. Als er teveel belasting is ingehouden, krijgt u terug. Als er te weinig belasting is ingehouden, moet u bijbetalen. Vervolgens schrijft u:
Als je veel spaargeld hebt, en je kunt rondkomen van je inkomen minus de loonheffing; Dan kun je 2x de belasting vermijden.
Wat bedoelt u in vredesnaam met 2x belasting vermijden??? Voorbeeld: ik heb € 100.000 spaargeld en ik kan prima rondkomen van mijn (bruto) inkomen minus de loonheffing. Vermijd ik nu 2x de belasting??? De verklaring de u geeft is voor mij abacadabra. Spaargeld box 2 – nooit van gehoord. Wel spaargeld dat belast wordt in box 3. Maar wat heeft dat met de loonheffingskorting inkomen box 1 te maken? Verwart u niet volledig het inkomen box 1 en inkomen box 3? Inkomen box 3 wat hier met de haren wordt bijgesleept. Ik doe het eigenlijk nooit. Maar uw antwoord moet ik toch voorzien van een -
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij ook een min om de door fisbel genoemde redenen.
fisbel
8 jaar geleden
Ik neem even wat gas terug, want het verhaal van box 2 en box 3 ligt iets genuanceerder. Inkomen box 1: de stagevergoeding. Als er geen ander (hoger) inkomen box 1 is, kan de loonheffingskorting over dit inkomen worden aangevraagd. Tot ruim € 6000 inkomen' box 1 is 'belastingvrij. bjorn is vennoot. En moet waarschijnlijk vennootschapsbelasting betalen. In 2015 geldt een belastingtarief van 25% over het inkomen uit aanmerkelijk belang. De te betalen belasting box 2 staat geheel los van de (eventueel) te betalen belasting box 1. Van inkomen box 3 is hier geen sprake: 4% over het vermogen (spaargeld bijvoorbeeld) boven het vrijgestelde bedrag van € 21.330.
Over dit inkomen uit sparen en beleggen moet 30% belasting worden betaald. N.B: elk inkomen in de 3 boxen zijn afzonderlijke inkomens. Worden afzonderlijk belast.
N.B: in box 2 is géén sprake van loonheffingskorting. Loonheffingskorting betreft uitsluitend het inkomen box 1.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Idd, over het hoofd gezien. Moet box 3 zijn i.p.v. box 2. Ik kom al jaren rond van 1100 netto per maand, laat 800 inhouden als loonheffing. Ben namelijk in loondienst en heb verder geen inkomsten. Hierdoor heb ik in feite minder inkomsten die ik krijg uitbetaald, hierdoor neemt je vermogen niet al te veel toe (spaargeld). Je betaald al belasting vooruit. Daardoor heb je minder inkomsten waarover je belasting moet/kunt betalen in box 1. En gezien je minder geld overhoudt om te kunnen sparen, betaal je uiteindelijk ook minder belasting over je spaargeld. Als dat tenminste meer is dan 21.139. Zo til je de fiscus in feite 2x. Het teveel betaalde belasting kun je bij de aangifte weer terugkrijgen. Als extraatje soort van vakantiegeld. Zo doe ik het al 28 jaar en al 28 jaar geld teruggekregen.
fisbel
8 jaar geleden
Uw voorlopige teruggaaf is dus niet overeenkomstig de werkelijkheid. Waardoor u inderdaad bewust de fiscus tilt. Dit noemt men ook wel fraude. Dat u meent zo te moeten handelen, is tot daaraan toe. Om uw niet legale handelwijze als 'antwoord' door te geven, is minimaal onfatsoenlijk. Bovendien slaat uw 'tip' als een tang op een varken. Er is immers hier geen sprake van vermogen box 3. Ter vergoelijking: het tillen van de fiscus in euro's valt nogal mee.
U heeft géén voordeel box 1. Over uw inkomen box 1 bent u linksom, rechtsom of rechtdoor de te betalen belasting verschuldigd. U heeft enig voordeel box 3. Per peildatum 1 januari zal er immers steeds iets minder vermogen (spaargeld) zijn. Succes met het slim aanpakken van uw fiscale zaken. Maar bespaart u ons dit soort hier niet ter zake doende 'belastingtips'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog even ter aanvulling. Je verward belastingontduiking met belastingontwijking. Ontwijking is gewoon legaal en dus niet strafbaar. Kijk maar eens naar al die 'brievenbusfirma's' is ook gewoon legaal; zo ontwijken alleen dat ze zoveel mogelijk belasting moet betalen. Dat doe ik namelijk door mijn loonfheffing in te laten houden. En dat scheelt een hoop belasting over mijn vermogen kan ik je wel zeggen, door mijn vergmogen niet al te veel te laten toenemen (12*800= €9.600) per jaar. Het is namelijk niet verplicht om loonheffing toe te passen, zolang deze maas in de wet zit, kun jer hier gewoon gebruik van maken. Dat is dus totaal iets anders dan je suggereert dat dit illegaal zou zijn. Onwijken is iets anders dan ontduiken. Bij ontduiken betaal je namelijk geen belasting.
fisbel
8 jaar geleden
De Belastingdienst zal bij uw soort belastingontwijking (kleine jongens) niet ingrijpen. Anders ligt het als dezelfde 'truc' fiscaal zou worden toegepast bijvoorbeeld bij een inkomen van € 100.000 Of spaargeld
van een half miljoen. Trouwens: wat bespaart u nu werkelijk? U bespaart, zo stelt u: € 9600 x 1,2% is € 116. Renteverlies vanwege 1 jaar minder sparen (juli belastingjaar tot uitkeringsdatum teruggaaf is bijna 1 jaar): Bedrag van € 9600 x 1,2% (huidige haalbare) rente is € 116. De winst is € 0. Een handige tip voor u – geheel legaal: u haalt eind van het jaar (ruim) € 500 van uw rekening / fiscaal partners het dubbele. Renteverlies naar schatting 2 maanden. Want dan zal het bedrag toch wel uitgegeven zijn aan boodschappen e.d. Fiscale winst € 6 of € 12. Echt een tip voor de 'kleine jongens' Te verminderen met een eurootje of zo vanwege renteverlies.