Wat bedoelen ze precies met dat je representatief moet zijn als je stewardess wil worden?

Ik wil heel graag stewardess worden, maar heb gelezen dat je dan representatief moet zijn enzo. en ik denk dat ze dan bedoelen dat je er mooi uit moet zien en vriendelijk moet zijn enzo. En nouja, vriendelijk zijn dat lukt wel bij mij, maar qua uiterlijk ben ik nogal onzeker of het wel goed is voor stewardess. Ik ben 1,78 lang, dus wel de goeie lengte, maar verder heb ik gigantisch veel pukkels op mn gezicht, en ook een beetje onregelmatige tanden en als ik mijn haar in een staart doe zitten er allemaal springerige plukjes los voor op mn hoofd die echt voor geen meter goed willen zittenn. En nouja, ik ben bijna klaar met school, ik ga er dan nog een jaar tussenuit, maar daarna wil ik eigenlijk gaan solliciteren bij KLM ofzo, maar heeft iemand misschien een idee of tips wat ik het beste kan doen, en of ik uberhaupt aangenomen zou kunnen worden met deze twijfels?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Even een domper: 18 is bij de meeste maatschappijen te jong om stewardess te worden...je moet meestal 21 zijn.
Verder willen ze ook graag, dat je een opleiding gedaan hebt na je middelbare school.

Aan je huid kan je zoveel mogelijk zelf doen : zo gezond mogelijk eten, geen frituur, veel fruit en groenten, en verder zal het met je leeftijd vanzelf ook wel minder worden...
Je haar kan je laten bijgroeien op één lengte, zodat je geen losse plukken hebt, of een makkelijk te onderhouden kort kapsel laten knippen : als je om 3 uur 's nachts uit je bed gebeld wordt, en precies een uur later mét ontbijt, gepakte koffer, en make-up op in de crewbus moet zitten, moet je een makkelijk kapsel hebben.

Laat niet in een onbewaakt ogenblik ergens een tattoo zetten waar hij zichtbaar is (buiten je 'normale' kleren) - dit is ook een no-no. Net zoals piercings, trouwens.

Verder word je geselecteerd op gemakkelijk in het contact zijn, goed in een team kunnen werken, en natuurlijk inlevingsvermogen in andere mensen hebben. Je moet trouwens mensen écht heel erg leuk vinden, óók bij 4 uur vertraging, 13 uur in een buis zitten met ze, en dan nóg geduldig 12 minuten voor de landing een landingskaart gaan brengen, omdat iemand zich verschreven heeft...

En altijd even nadenken, voor je iets zegt. Je kunt er niet maar wat uitflappen, en je bent ook niet aan boord om iemand op te voeden....

En oefen in 'het spijt me' zeggen. Het is het meest gebruikte zinnetje van de stewardess....sorry voor : eten te koud/te warm/ niet uw keus/ zweetvoeten van een andere passagier/riemen moeten nu echt dicht/laptop moet nu echt uit/geen raamplaats/geen gangplaats/baby op schoot naast u/ geen 3e bloody mary vóór de start/geen andere stoel in de bussiness-class/geen andere plek voor uw handbagage van 33 kg/geen krant/ geen kapstok/geen aparte plek om te bidden richting Mekka/geen 3 broodjes bij het eten/ geen diet-cola meer/ geen bezoek in de cockpit/niet stiekem roken op het toilet/ sorry - sorry - sorry, maar het kan/mag niet - het spijt me...

Als het je nog steeds leuk lijkt, oefen dan je talen en je glimlach - en dan 'happy landings'!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Goed gekleed, geen geurtjes en netjes spreken (abn) conform hun regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
representatief houdt ook vooral in dat je er verzorgd uitziet. dus mascara en simpele make-up bijvoorbeeld (niet helemaal onder de plamuur).

En met de plukjes met het haar, daar heb je hele sterke haarlak voor omdat goed te houden.

Als je echt de baan wil moet je goed laten zien waarom je het wil, en dus ook het zelfvertrouwen om elke dag veel mensen aan te spreken die je niet kent.

en nog een ander puntje wat er totaal niet bij hoort, misschien ophouden met bijna elke zin te beginnen met: en nouja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Netjes, verzorgd. Die pukkels gaan wel over, en die haren lut ook wel met een goede coupe.
Als die tanden je erg storen, kan je een beugel overwegen. Maar vaak staat een beetje ongelijkmatigheid juist weer charmant.

Verder moet je maatschappij kunnen representeren, dus een goede werkneemster zijn. De klanten netjes en voorkomend bedienen, zodat je een sieraad bent voor de maatschappij.

Toegevoegd na 1 minuut:
weggevallen: ""de"" voor "maatschappij"" (bedoeld vliegmaatschappij).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met jouw uiterlijk zullen ze echt niet jouw verschijning bedoelen met pukkels, scheef gebit en springhaar. Eerder doelt men met representatief op een verzorgde indruk. Bij deze verzorgde indruk behoren ook je competenties waarmee jij je in je vak zou willen ontwikkelen,ontplooien en professionaliseren. Door voort te bouwen op je sterke punten en je zwakke punten proberen te ontwikkelen lijkt het mij haalbaar om jouw baan te krijgen. Heb een link toegevoegd met de competenties. Succes en hoop je bij mijn volgende vlucht te mogen ontmoeten.

http://home.12move.nl/~sh365555/serviceplein_competentielijst.html
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze bedoelen daar je persoonlijke verzorging en hygiene mee!
Maar ook je omgang met mensen en je kledingkeuze..
Die puistjes en je haar zou ik me niet druk om maken, een keer om goed advies bij een visagist doet vaak wonderen!
en voor je tanden kun je naar een tandarts!
De rest moet in je zitten(denk aan omgang met mensen en dergelijke)

Als je er echt voor wil gaan lukt het je!!
Dus zet hem op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Representatief betekent dat je een goede indruk maakt, er netjes en verzorgd uitzien je bent dan ook het visitekaartje van de vliegtuigmaatschappij KLM. Ga eens naar een schoonheidsspecialiste voor de verzorging van je puistjes, en naar de kapper voor een nieuwe coupe.
Je hebt dan weer meer zelfvertrouwen, en dat straal je dan ook weer uit.
Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet mooi genoeg bent (representatief genoeg), zou ik niet gaan solliciteren.
Zoals jij jezelf beschrijft weet je al dat je er niet representatief genoeg voor bent.
Dan wordt je alleen maar afgewezen.
Gelukkig zijn er ook heel veel leuke banen voor jou, waar je niet wordt afgewezen op je uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hele grote onzin dat je afgewezen zou worden op 'niet mooi genoeg'....wél op een zwaar amsterdams/rotterdams accent, een hautaine uitstraling, of te weinig levenservaring. (Ze kunnen niet het risico lopen, dat na 6 weken opleiding iemand vanuit Bangkok naar huis gestuurd met worden omdat hij/.zij ziekwordt van de heimwee....) Dus sorry, kundalini : geen waardevol antwoord, naar mijn mening.... Bovendien is secret garden nu nog maar 17 - met wat meer levenservaring neemt de representativiteit vanzélf toe !!
Het belangrijkste is dat je een leuke baan kiest. Niet een baan waar je veel geld mee kan verdienen.
Een baan kiezen die bij je (gevoel) past is ook beter voor je zelfvertrouwen.
Die pukkeltjes gaan meestal wel weg binnen een paar jaar (maar er zijn zeldzame uitzonderingen). Dat hoeft dus geen belemmering te zijn.

Trouwens een leuke TV-serie in dezen is: Attention Please, met Aya Ueto (meestal te zien in mijn avatar - momenteel ook). Misschien ff een torrentje zoeken ;). Er zijn 11 delen + 2 specials.

Acne behandeling:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Acne#Behandeling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet een zeer goede indruk maken,en uiterlijk moet je er goed uit zien

dat is overigens in elk land zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Representatief houdt in dat jij ten opzichte van de klanten (de passagiers) de KLM vertegenwoordigt, wat betekent dat je je op een manier opstelt dat de mensen een goede indruk van de KLM krijgen. Hiervoor hoef je niet superknap te zijn, maar dien je wel correct, beschaafd, verzorgd en positief ingesteld te zijn.
Er zijn natuurlijk nog veel meer eisen, maar qua representativiteit is het dat zo’n beetje, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
 re·pre·sen·ta·tief bn 1 vertegenwoordigend 2 geschikt om te vertegenwoordigen