Is het werkweigering als ik een aan mij aangeboden dienst/roosterwijziging niet accepteer?

als nadat het rooster bekend is gemaakt deze gewijzigd moet worden maar op de dag/tijd van de aan mij aangeboden wijziging kan ik niet is dit dan werkweigering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Het is vriendelijker wanneer je na roosterwijziging met je afdelingshoofd in gesprek gaat. Je kunt vertellen dat je al plannen had gemaakt en nu met een probleem zit.
Amadea
8 jaar geleden
Mocht het zo zijn dat er al aantekeningen in jouw personeelsdossier staan, hou er dan maar rekening mee dat het inderdaad als werkweigering zal worden opgevat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ligt er aan wat voor afspraken daar voor gemaakt zijn. Bij mijn werkgever zijn vrije dagen die eenmaal gepubliceerd zijn "hard". Een vroege dienst kan nog wel laat worden, maar een vrije dag kwam zonder overleg geen werkdag worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
't Ligt er ook een beetje aan waarom je het niet accepteert. Ga je op vakantie of heb je gewoon zin in stappen met vrienden; dat soort dingen maken wel uit. Zonder de reden te weten waarom je de aangeboden dienst(tijd) niet wilt accepteren is het lastig antwoord geven.
Makkelijkste lijkt me te overleggen met je leidinggevende.

Antwoorden (1)

Als het een aangeboden dienst is kun je zonder problemen weigeren maar als de werkgever je deze dienst kan opleggen volgens bv de CAO dan is weigeren geen optie.
Het is niet mogelijk een concreter antwoord te geven omdat dit afhangt onder welke CAO je valt en of er bv afspraken zijn gemaakt via de OR.
Vaak zal als de werkgever dit vanwege zwaarwegende omstandigheden kan opleggen er ook een regeling zijn opgenomen om eventuele schade die je hebt te vergoeden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Horeca, is op dit moment geen CAO maar werkgever past wel AVR (arbeidsvoorwaarden reglement opgesteld door koningklijke horeca nederland) toe, daar staat in dat als het rooster is vastgesteld werkgever dit alleen in overleg mag wijzigen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je in dienst was voor 31 maart 2014 in dienst was dan blijft de oude CAO van kracht tenzij je bedrijf een ondernemingsraad heeft die met je werkgever overeengekomen is de AVR van toepassing te verklaren.
In de CAO is ook vastgelegd dat de werkgever het rooster na overleg mag wijzigen.
Het probleem dat je hebt is blijkbaar dat je werkgever vindt dat hij met jou overleg heeft gehad en het rooster heeft gewijzigd en jij het er niet mee eens bent.
Nu het rooster volgens de regels is vastgesteld vindt je werkgever betekent niet komen opdagen in zijn ogen werkweigering met eventueel alle consequenties die daar kunnen volgen.
Jij vindt dat er geen goed overleg is gevoerd en daarom de roosterwijziging niet rechtsgeldig is en je kunt wegblijven. 1 Je draait gewoon je dienst probleem opgelost.
2 Je komt niet opdagen met of zonder het je werkgever in te lichten.
A. Je krijgt een preek en verder gebeurt er niets.
B. Je baas ontslaat je op staande voet wegens werkweigering
je moet naar de kantonrechter en die gaat afwegen of je baas inderdaad overleg heeft gevoerd en in redelijkheid tot deze beslissing kon komen. Uitkomst het ontslag blijft in stand of je krijgt je baan terug.
C Je baas doet een aanvraag bij het CWI voor een ontslagvergunning
met als reden bv werkweigering of onwerkzame arbeidsrelatie
Je moet je hiertegen verzetten en het CWI geeft wel of geen vergunning. Bij optie B en C moet je er rekening mee houden dat als je geen goede werkgever hebt die de uitspraak van de rechter of CWI niet wil accepteren je uiteindelijk toch zoals je werkgever dat ziet wegens een verstoorde arbeidsverhouding je baan kunt kwijtraken, Mijn advies zou zijn ga opnieuw praten met je werkgever het liefst met iemand erbij die redelijk neutraal is en ook door je werkgever wordt geaccepteerd wordt.
Ben je lid van een vakbond ga daar eens praten want zij hakken wel vaker met dit bijltje.