Is mijn concurrentiebeding geldig als werkgever mijn afdeling sluit en ik zelfstandig een doorstart zou willen maken?

Mijn werkgever heeft, wegens financiële redenen de stekker uit mijn afdeling getrokken. Nu zou ik graag zelfstandig een doorstart willen maken. In mijn contract staat echter een concurrentiebeding opgemaakt. Kan ik deze ongeldig laten maken? Mijn werkgever is niet van plan om in deze omgeving een zelfde service aan te bieden. Als ik zelfstandig verder ga, dan ben ik in mijn ogen geen concurrent, maar vul ik een gat in de markt op die anders zou ontstaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik neem aan dat u geen tijdelijk contract had want momenteel mogen werkgevers in elk contract een concurrentiebeding opnemen. Maar met de komst van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) per 1 januari 2015 is dat in nieuwe tijdelijke contracten niet meer toegestaan. Tenzij de werkgever een ‘zwaarwegend bedrijfsbelang’ heeft. Normaal als u van het concurrentiebeding af wil zou u contact op moeten nemen met de werkgever. Deze zou naar mijn mening af moeten kunnen zien van het huidige beding aangezien hij niet binnen de service meer werkzaam is. Dit zou ik dan ook zwart-op-wit laten zetten. Mocht de werkgever wel tegenstribbelen dan kan je de rechter vragen hier iets aan te doen. U vraagt dan om vernietiging of matiging van het beding, of om een uitspraak over de geldigheid. Hopelijk bent u hiermee wat geholpen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100