Mag mijn zoon als eerste jaars leerling komen werken op mijn werkplek?

Zelf ben ik werkzaam als begeleider intensieve zorg op een woongroep voor verstandelijk gehandicapten. Mijn zoon is vorig jaar als leerling medewerker maatschappelijke zorg aangenomen bij dezelfde werkgever als waar ik zelf werkzaam ben. Na een periode van theorie, gaat hij binnenkort als eerstejaars leerling aan de slag. Omdat mijn zoon aangegeven heeft een voorkeur te hebben voor zorg intensief werk, kwam hij vanmiddag met de mededeling dat hij bij mijn op de woongroep als leerling komt werken. Ik was hier enigszins verbaasd over. Ik ben gescheiden en draag een andere achternaam dan mijn zoon en vermoed dat men niet op de hoogte is van onze connectie. Op zich zou ik er zelf geen problemen mee hebben als mijn zoon als leerling bij ons komt werken. Persoonlijk heb ik een goede band met hem en weet dat hij vanuit vorige stages heel erg gemotiveerd is en leergierig. Ik vraag me alleen af of dit toegestaan is. Mijn zoon heeft op school niet gezegd dat hij dan bij mij zou komen te werken, zelf geeft hij aan het helemaal geen probleem te vinden en verheugd hij zich er zelfs op om met mij samen te werken. Zelf voorzie ik ook geen problemen, maar vraag me af of het toegestaan is, moeder en zoon op dezelfde werkplek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Natuurlijk mag dat. In familiebedrijven werken sowieso altijd familieleden samen. Waarom zou dat in een andere organisatie dan niet mogen?

Anders wordt het wanneer jij een beoordeling zou moeten geven aan je zoon als medewerker. Dit kan je beter overlaten aan een collega, omdat jij als moeder (waarschijnlijk) niet (volledig) objectief kan oordelen over (de kwaliteit van) de werkzaamheden van jouw zoon. Zo'n situatie kan je ook beter voorkomen om (de schijn van) belangenverstrengeling te voorkomen. Zelfs als je objectief zou kunnen oordelen, zal men geen vertrouwen hebben in je oordeel.

Werken op dezelfde werkplek kan dus wel. Beoordelingen geven is dan echter niet aan te raden.
Antoni
9 jaar geleden
Ik zie geen bezwaren maar wel onder het voorbehoud dat je vooraf in ieder geval de teamleiding en bij grote voorkeur ook je directe collega's erover hebt ingelicht dat die nieuwe leerling je zoon is. Verder dat je niet de 'directe' leerlingbegeleider van hem bent.

Het belangrijkste: dat je niet direct of indirect betrokken wordt bij zijn beoordeling. Dat moet je volledig aan de collega's overlaten om ook maar de schijn van subjectiviteit te vermijden.
Computoon
9 jaar geleden
Hoi, bij ons zou dat idd niet mogen. Ben werkzaam in een revalidatiecentrum en in hetzelfde team mogen geen 2 familieleden werken (ook geen neef-nicht). Geldt voor zover ik weet in alle revalidatiecentra in Nederland.
Heeft te maken met de wet voor privacy, ik zal het als ik jou was dan ook zeker verifiëren bij je leidinggevende om problemen te voorkomen.
Succes, groet Marieke
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om problemen te voorkomen dient er wel open kaart gespeeld worden. Dit kan vrij onschuldig door het benoemen en informeren naar de regels. Dus zowel op school als op de stage plaats.