Is mijn baas mij verplicht mij een loonschaal/functiegroep omhoog te doen?

Sinds 6 jaar ben ik werkzaam in een Plus supermarkt. Nu 5,5 jaar achter de kassa. Ik was de CAO aan het doornemen, en kwam bij loonschalen uit. Op mijn contract staat bij de functie omschrijving "kassamedewerker in functiegroep A", volgens de CAO is functiegroep A "aankomende kassamedewerker" en functiegroep B "kassamedewerker". Ik ben het er natuurlijk niet mee eens dat ik al een paar jaar achter de kassa zit en nog steeds slechts als aankomend kassamedewerker betaald wordt, omdat de lat en werkdruk bij ons vrij hoog gelegd wordt en ik ook regelmatig de afdeling van opening tot en met sluit aanstuur. Is mijn baas verplicht mij in functiegroep omhoog te doen die aansluit bij mijn functie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Je mag gerust voor je recht opkomen. Ga in gesprek met je leidinggevende en zeg dat jij volgens de CAO recht hebt op salaris in loonschaal B.
Ben je lid van de bond, en je leidinggevende wil niets aan je salaris wijzigen, dan zou je contact op kunnen nemen (en advies inwinnen) bij de bond.
9 jaar geleden
Als je een kassamedewerker bent heb je dat recht zeker! Maar wat supermarkten ook nog vaak doen is je als hulpkracht inzetten waardoor je niet in loonschalen kunt stijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik denk dat je daar zeker recht op hebt.
Als je in functiegroep A zit, aankomend kassamedewerker, wil dat zeggen dat je nog niet alle werkzaamheden zelfstandig kan uitvoeren. Als je er al ruim 5 jaar werkt, dan ben je inmiddels geen beginneling meer. De functie aankomend kassamedewerker kan m.i. geen opleiding van 5.5 jaar zijn.

Ik zou de cao en de bijbehorende wetsartikelen er even op nalezen en deze overleggen bij je leidinggevende. De cao is namelijke een wettelijke afspraak binnen het bedrijf en de beroepsgroep. Ze horen zich hier aan te houden.

Ik neem aan dat je ook voortgangsgesprekken of functioneringsgesprekken voert met de leidinggevende. Dus bij een goed functioneren hoor je gewoon elk jaar een stap omhoog te gaan, of een functieschaal in dit geval.

Afhankelijk van wat er precies in de cao staat, ik zou dit even heel goed nalezen, desnoods ook door anderen laten lezen en uitleggen wat er precies bedoeld wordt.
En dan een gesprekje aangaan met de leidinggevende, zodat je ook precies kan verwoorden hoe en wat conform de cao.