werknemer heeft geen geldig id-bewijs, wij kunnen hem niet inzetten, mag dat?

op de overheid website staat duidelijk dat een verlopen id volstaat om de werknemer te kunnen identificeren. Wij werken bij veel bedrijven waarbij je je moet aanmelden, met een id, om überhaupt op het terrein te mogen komen. De werknemer heeft inmiddels een verlopen id en hij 'voelt geen behoefte' om een nieuwe aan te vragen.

Kan en mag dit zomaar? Wij kunnen hem nu niet inzetten bij werk waarbij hij zich wel moet kunnen identificeren met een geldig id en hebben daardoor een werknemer minder om in te kunnen zetten.

(er staat ook niks opgenomen in het arbeidscontract over de verplichting om een nieuwe id aan te vragen)

Wat voor mogelijkheden hebben wij nu nog als werkgever?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K
Erna55
9 jaar geleden
In een functioneringsgesprek kun je aangeven dat de werknemer moeizaam inzetbaar is. Daarmee geeft hij complicaties die het gerechtvaardigd maakt om zijn contract dan wel op te zeggen dan wel niet te verlengen. Dit gesprek schriftelijk vastleggen, en getekend door werknemer in personeelsdossier bijvoegen. De werknemer krijgt een maand de tijd om zijn ID te regelen. Zo niet, dan is er een juridische grond tot ontslag.
De werkgever kan aanbieden om een deel van de kosten te vergoeden. Dit vertaald in plat Hollands : als jij niet de behoefte hebt om een goed ID te regelen, dan hebben wij geen behoefte aan jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb jij je werknemers wel duidelijk verteld dat zij ten aller tijde een geldig legitimatiebewijs op zak moeten hebben, dat is jouw plicht, ondanks dat het wettelijk verplicht is altijd een geldig ID bij je te dragen.
http://www.mkbservicedesk.nl/1211/hoe-met-identificatieplicht.htm
Computoon
9 jaar geleden
Grotendeels eens met Erna55. Niet eens met de opmerking: "de werkgever kan aanbieden om een deel van de kosten te vergoeden." Over de verplichting om voortdurend een geldig identiteitsbewijs te hebben staat niets in de arbeidsovereenkomst. De wet vraagt alleen bij indiensttreding dat het op dat moment geldig is. Aan de identificatieplicht op het werk mag verder worden voldaan door een verlopen identiteitsbewijs, als het maar een van de wettelijk toegestane bewijzen is. In dit geval vind ik het daarom redelijk dat de werkgever de volledige kosten vergoedt. Als het voor de wet voldoende is om zich te identificeren met een verlopen ID dan lijkt het me onredelijk dat de werknemer op eigen kosten een nieuw aan zou moeten schaffen, alleen omdat de werkgever een opdrachtgever heeft uitgezocht die meer vraagt dan de wet eist. (Het zou hetzelfde zijn als wanneer de werkgever een opdracht aanneemt aan het andere eind van het land en vervolgens vindt dat de werknemer de reiskosten maar uit eigen zak moet betalen.) Wil je dit soort gevallen voor de toekomst vermijden, dan in de arbeidsovereenkomst een zin opnemen als: 'Gedurende de duur van de arbeidsovereenkomst is werknemer verplicht voortdurend over een geldig identiteitsbewijs te beschikken in de zin van de wet (naam wet). De aanschafkosten van dit identiteitsbewijs zijn voor rekening van werknemer."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Identificatieplicht op je werk invoeren en hem niet binnenlaten als hij zich daar niet aan kan voldoen, dan is hij degene die verzuimt.
ronron1212
9 jaar geleden
Iedereen is verplicht een id te hebben
Als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, bent u strafbaar. U loopt dan het risico dat u naar het politiebureau moet of dat u een boete krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron, op straat wel, op je werk niet. Daar volstaat een verlopen id wat opgeborgen is in je personeelsdossier.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja daarvoor volstaat het maar je bent verplicht een geldig id bewijs te hebben dus geen probleem voor de werkgever maar voor de werknemer.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik vind het verdacht dat de werknemer 'geen behoefte heeft een nieuw ID te halen'. Heeft hij andere problemen?

Het beste antwoord

Het bedrijf heeft nu een probleem met het inzetten van de werknemer. In een functioneringsgesprek kan dit besproken worden. Maak een verslag van het gesprek en laat de werknemer tekenen dat hij dit begrepen heeft. Geef aan dat werknemer een maand de tijd heeft om een geldig ID te regelen. het bedrijf kan ( een deel van )de kosten vergoeden.
Na een maand heeft het bedrijf jurische gronden om de werknemer ontslag aan te zeggen, danwel zijn contract niet te verlengen, wanneer de werknemer geen actie ondernomen heeft. Ontslag aanzeggen met in acht neming van de geldende opzegtermijn.

In plat Holland : " als jij geen behoefte hebt om een goed ID te regelen, dan hebben wij geen behoefte aan jou. "
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
+
Iedereen is verplicht een id te hebben
Als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, bent u strafbaar. U loopt dan het risico dat u naar het politiebureau moet of dat u een boete krijgt.

Andere antwoorden (2)

Je kunt de werknemer aanbieden een nieuw ID-bewijs te vergoeden.
9 jaar geleden
In artikel 5:1 van het ontslagbesluit staat het volgende:
Artikel 5:1

1.Indien de werkgever als grond voor de opzegging van de arbeidsverhouding aanvoert dat de werknemer in onvoldoende mate aan de gestelde functie-eisen voldoet en derhalve ongeschikt is voor zijn functie, kan de toestemming slechts worden verleend indien:
a. de werkgever deze ongeschiktheid aannemelijk heeft gemaakt, en
b. is vastgesteld dat deze ongeschiktheid niet voortvloeit uit ziekte of gebreken van de werknemer, en
c. de werkgever voldoende contact met de werknemer heeft gehad teneinde te trachten verbetering teweeg te brengen in diens functioneren, en
d. aannemelijk is dat het disfunctioneren van de werknemer niet toe te schrijven is aan onvoldoende zorg voor de arbeidsomstandigheden van de zijde van de werkgever.

De werknemer kan dus ontslagen worden als hij niet voldoet aan de eisen en dat doet hij overduidelijk niet. Een verlopen ID-kaart of paspoort kan niet gebruikt worden voor officiële identificatie (gek genoeg wel bij verkiezingen, maar dat is een ander verhaal). Hij is dus altijd in overtreding van de wet op het moment dat hij op een openbare plek is. Ik denk dat het vrij makkelijk is om je werknemer dan te overtuigen dat hij een nieuw ID-bewijs moet aanvragen en hem anders de deur uit te gooien.