kun je geld verdienen met het vertalen van bijv. films of sites?

bijv. een paar uur per week en niet als fulltime baan. Als iemand die nog op school zit en er geen speciale opleiding voor heeft gevolgd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, je kunt geld verdienen met vertalen.

MAAR dat is een vak. Dus nee, als scholier zal het heel vies tegenvallen, of je moet een beetje geluk hebben en iemand kennen die vertaalwerk voor je heeft en vertrouwen heeft in je talenkennis. (Die je natuurlijk prima kunt hebben; tweetaligheid is geen uitzondering meer). Echt officieel vertaalwerk -boeken, officiele stukken, wetenschappelijke artikelen etc - zul je als niet-prof niet snel krijgen.

Ik heb incidenteel wel eens een website, brief, verhaal of een folder vertaald, maar omdat het mijn beroep niet is, is dat altijd mazzelwerk en kan ik er beslist niet van leven. En ik ga niet ver onder de marktprijs zitten, want JUIST als je geen officiële tolk / vertaler bent, gaat er best een berg werk in zitten en blijft er niet veel per uur van over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+. Precies, wat veel mensen niet beseffen is dat je niet alleen moet kunnen vertalen (qua woorden en grammaticaal), maar dat je ook de context moeten kunnen vertalen. Dat zie je vaak misgaan.
Zo zie je weleens dat een 'student' (in het Engels) als 'student' wordt vertaald, terwijl dat in goed Nederlands soms 'scholier' (als het om een middelbare school gaat) moet zijn. You wordt soms vertaald als u of jij, maar velen vertalers nemen daar hun eigen oordeel in mee (dat hangt er vanaf of u tegen je ouders zegt of dat je gewoon je en jij tegen je ouders zegt). Soms lastig! Websites vertalen heb je meer kans. Overigens is de markt voor vertalers al verre van ideaal, dus veel zal je niet verdienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke bedankt, zal ik iets anders moeten zoeken