Wanneer contract bij proeftijd?

Ik heb laatst gesolliciteerd bij de Action en ben aangenomen, aangezien dit mijn eerst (bij)baantje is, weet ik niet precies waar ik bij contracten en proeftijd aan moet denken. Ik moest me vanmiddag 'melden' om papieren te ondertekenen, dit bleek uiteindelijk alleen om een 'Bevestigingsovereenkomst' te gaan. Ik heb eigenlijk geen idee wat dit inhoud.. Heb hierbij ondertekend dat ik niet (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt ben en nog nooit met politie en/of politie in aanmerking ben geweest.

Iets verder staat: 'Door ondertekening van deze bevestigingsovereenkomst machtig je Action om jouw status, na afloop van je proeftijd, op te vragen bij het UWV.

Het lijkt mij dat ik nu dus in een proeftijd zit? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Ik ben inmiddels wel achter dat je een proeftijd betaald moet worden, maar dat je hiervoor wel over een contract moet beschikken.
Dit is echter nog niet ondertekend, kan het zijn dat dit op mijn eerste werkdag gebeurt? Deze is al wel gepland. Of ben ik gewoon ongelooflijk dom geweest, en had ik daar m'n mond open moeten trekken, om te vragen wanneer ik een contract kan ondertekenen?

Eigenlijk is mijn vraag of dit de normale procedure is of dat ik beter contact met de Action op kan nemen en het op deze manier afhandelen.

Mvg,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
tinus1969
9 jaar geleden
Die bevestigingsovereenkomst klinkt als een arbeidscontract.

Antwoorden (2)

Een proeftijd duurt meestal één maand. In de proeftijd kan zowel de werkgever als de werknemer op ieder moment aangeven niet met de ander verder te willen gaan, dus de samenwerking opzeggen. Het is dan wel gebruikelijk om in ieder geval tot het einde van de normale werkdag door te werken, tenzij de reden van de opzegging een zeer ernstige is, bijvoorbeeld diefstal of een ernstig conflict. Als op een bepaald moment het vooruitzicht om daar voor langere tijd aan de slag te gaan jou niets lijkt, kan je natuurlijk gewoon die ene werkdag afmaken.

Of je nu een contract hebt getekend, is mij niet duidelijk. Daarover kan je het beste bij je werkgever informeren. Zorg wel dat je van alles wat je ondertekent, direct zelf een kopie krijgt (met alle handtekeningen!).

Waarom de Action na de proeftijd bij het UWV naar jouw status wil informeren, is mij ook onduidelijk. Over zo'n afspraak lees ik hier voor het eerst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je proeftijd begint op je eerste werkdag.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Action kan na de proeftijd naar de status informeren bij UWV, omdat er in sommige gevallen sprake kan zijn van subsidie of belastingvoordeel voor de werkgever. Stel je bent Wajongere ( wat je werkgever niet vertelt tijdens het sollicitatiegesprek) en je wordt aangenomen bij de Action, dan kan de Action na een maand informeren naar de status bij UWV, Action weet dan dat het een Wajongere betreft en kan dan gebruik maken van o.a. de no-risk-polis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan had die bevestigingsovereenkomst geen nut, daarin werd specifiek gevraagd naar arbeidsongeschiktheid.
Antoni
9 jaar geleden
vraagstelling, dank voor je informatie!
Zonder te weten wat er precies staat in de overeenkomst die je getekend hebt, is niet te zeggen wat dat precies inhoudt. Het zou kunnen dat dit gewoon je arbeidsovereenkomst is; het kan ook zijn dat men dit ziet als schriftelijke bevestiging van het feit dat zij je een overeenkomst gaan aanbieden en dat je die bijvoorbeeld tekent op je eerste werkdag. Als er in die 'bevestigingsovereenkomst' staat hoeveel uren je werkt en hoe lang je contract duurt, dan heb je gewoon al een arbeidsovereenkomst.

Een proeftijd is wettelijk nooit langer dan twee maanden, maar kan ook korter zijn. Bij een contract van minder dan twee jaar of een vaste aanstelling mag de proeftijd maximaal twee maanden zijn, bij een korter contract mag het maximaal één maand zijn. Na afloop van deze proeftijd mag de werkgever informatie opvragen bij het UWV over jouw eventuele arbeidsongeschiktheid: als iemand een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft of in de laatste vijf jaar heeft gehad, heeft de werkgever recht op premiekortingen en neemt het UWV de doorbetaling bij ziekte op zich. Alleen mogen ze jou hier ook pas naar vragen na afloop van de proeftijd, of in elk geval hoeft een werknemer dit pas te vertellen als de proeftijd is afgelopen. Maar ik begrijp dat dit niet van toepassing is in jouw geval.

Kijk dus nog even goed naar de papieren die je al hebt ondertekend. Meestal wordt er gesproken van een arbeidsovereenkomst wanneer het gaat om loondienst en een bevestiging van overeenkomst of overeenkomst van opdracht wanneer het gaat om freelancers of zelfstandigen, maar misschien gebruiken ze gewoon een modelovereenkomst die ze niet tot in detail hebben aangepast. Als je alleen hebt getekend voor het straks opvragen van je informatie en er nergens gesproken worden van een ingangsdatum, duur van de overeenkomst en het aantal uren dat je werkt, dan moet je inderdaad nog een arbeidsovereenkomst tekenen waarin onder meer die zaken aan bod komen. Soms wordt een arbeidsovereenkomst pas gesloten tijdens bijvoorbeeld de eerste werkweek. Persoonlijk vind ik dat niet correct en als ik zelf als PGB-houder mensen aanneem, zorg ik er altijd voor dat het contract op zijn laatst ondertekend wordt op de eerste dag dat iemand komt werken, vóór het werk begint. Maar ik heb als werknemer ook wel anders meegemaakt.

Je proeftijd moet trouwens altijd nadrukkelijk genoemd zijn in het contract. Is dat niet het geval, dan is er geen proeftijd. Je proeftijd gaat in op de ingangsdatum van het contract.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! :)
En sorry voor mijn late reactie..