Geen verzuim maar wel revalidatietraject?

Ik heb aantal jaar geleden pfeiffer gehad en ben daar nooit helemaal bovenop gekomen. Werk nu anderhalf jaar bij werkgever. Heb gemeld bij aanvang dat ik vermoeidheidsklachten had.
Tijdens werktijd kan ik er redelijk mee omgaan maar zodra ik thuis ben heb ik geen energie meer. Ik ben een doorzetter waardoor ik wel iedere dag werkzaam ben.
In overleg met de huisarts wil ik een revalidatietraject opstarten. Dit kan helaas niet buiten werktijd.
Nu staat de werkgever wel erachter dat ik dit traject in ga. Maar moet hier wel mijn vrije dagen voor in gaan leveren.

Zelf zou ik zeggen dat ik hier verzuim of bijzonder verlof zou moeten krijgen.
Mag een werkgever hier vrije dagen voor uit trekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Waar mogelijk moet een werknemer doktersbezoek plannen in zijn of haar vrije tijd. Alleen wanneer je te ziek bent om te werken, meld je je ziek. Wanneer dat niet mogelijk is, wordt er eigenlijk een beroep gedaan op de redelijkheid van zowel werkgever als werknemer: een goed werkgever zal werknemers in de gelegenheid stelt om naar een arts te gaan binnen werktijd. Daar hoeft hij/zij je niet voor door te betalen. Van jou als goed werknemer wordt weer verwacht dat je probeert om zoveel mogelijk de afspraken zó te plannen, dat de je zo weinig mogelijk hoeft te verzuimen.

Jouw situatie is complexer, omdat het niet gaat om een enkel of een paar doktersbezoeken. Het probleem voor je werkgever zal zijn dat jij op je werk gewoon goed functioneert, dus hij heeft eigenlijk geen baat bij jouw verzuim. Over dit soort situaties is wettelijk niets geregeld, behalve dan dat een werkgever zoals ik al schreef je indien nodig in de gelegenheid moet stellen een arts te bezoeken, maar dat hij of zij je daarvoor niet door hoeft te betalen. Soms bepaalt een CAO anders, maar meestal zal het daar op neerkomen. In beginsel zou het er dus op neerkomen dat je werkgever je in de gelegenheid moet stellen om je vakantie-uren op te nemen en eventueel met onbetaald verlof te gaan, maar omdat je in principe in staat bent om te werken, heb je geen recht op loondoorbetaling bij ziekte.

De andere kant is dat wanneer jij een medisch gezien noodzakelijke behandeling volgt en je als gevolg van die behandeling niet kunt werken, je wél ziek bent. Wanneer je zou worden opgenomen in een revalidatiecentrum is daar bijvoorbeeld sprake van. Bij deeltijdbehandeling is dat lastiger te beoordelen. Hoewel ik me persoonlijk heel goed kan voorstellen dat daarnaast werken met een al beperkte energie niet lukt, kijkt je werkgever waarschijnlijk naar het aantal uren dat je therapie volgt, en zal die wellicht vinden dat je daarnaast nog best iets kunt werken.

Ik raad je aan te overleggen met je bedrijfsarts. Mogelijk kan die een belang vaststellen voor de werkgever, omdat een behandeling jouw functioneren kan verbeteren en/of mogelijk preventief kan werken voor toekomstig verzuim. Als je werkgever een duidelijk belang ziet voor het bedrijf, kun je misschien nader tot elkaar komen en afspreken dat je bijvoorbeeld allebei een deel van de uren voor je rekening neemt. Je zult er samen dus uit moeten komen.