Mag ik mijn tot nu toe opgebouwde vakantiegeld eerder laten uitbetalen?

Ik heb geld nodig en daarom wil ik een verzoek doen bij werkgever. kan/mag hij hier moeilijk over doen? Ik weet bijvoorbeeld dat hij krap bij kas zit laatste tijden. "zogenaamd" (gierigheid)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
40.4K

Het beste antwoord

Je mag je werkgever vragen om extra geld. Dit kan door verschillende manieren, je kunt een voorschot op je salaris vragen, vakantiegeld eerder uit te laten betalen, verlofuren te verkopen of een lening te vragen aan je werkgever.

Als je een voorschot op je salaris vraagt wordt dit met het eerst volgende salaris verrekend. Eventueel over meerdere maanden tot je het voorschot hebt terug betaald. Let hier wel op, het kan dus zijn dat je op de normale betaaldag helemaal geen salaris krijgt omdat je dit als voorschot hebt gehad.

Als je vraagt om uitbetaling van vakantiegeld (decembertoeslag, 13e maand etc.) dan krijg je alleen het bedrag dat tot dit moment is opgebouwd. Wat na nu tot de normale betaling van je vakantiegeld nog moet worden opgebouwd valt hier niet onder.

Je kunt er ook voor kiezen om eventuele verlofuren of overuren die je nog hebt te verkopen aan je werkgever. Eventueel zou je werkgever deze met een voorschot kunnen uitbetalen (en verrekenen bij de volgende salarisbetaling).

Tot slot kun je je werkgever vragen om een lening. Die betaal je vervolgens over een aantal afgesproken maanden weer terug en wordt meestal verrekend met je salaris. Dus ook in dit geval krijg je een aantal maanden minder salaris, reken er ook op dat je werkgever je rente laat betalen over de lening.

Al deze mogelijkheden zijn geen recht van de werknemer maar een gunst van de werkgever. Je mag het altijd vragen maar je werkgever is niet verplicht om dit ook daadwerkelijk te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar kan hij inderdaad "moeilijk over doen" zoals jij dat noemt. Je vraagt dan namelijk geld voor maanden waarover nog geen rechten zijn opgebouwd. Op het moment dat je tussentijds zou vertrekken, ontstaat het ongemak dat het te veel uitbetaalde bedrag moet worden terugbetaald.

Maar goed, vragen om een voorschot staat altijd vrij.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn excuuses als ik onduidelijk ben geweest. Ik zal een voorbeeld geven. Ik wil mijn vakantiegeld over de maanden mei/juni/juli/augustus laten uitbetalen. dus echt alleen het opgebouwde
ronron1212
9 jaar geleden
dat is dan nog steeds een voorschot op je vakantie geld.
Computoon
9 jaar geleden
Dan is het nog steeds een gunst maar zal de werkgever er vlugger op ingaan. Maak je geen overdreven voorstelling van de hoogte: 8 procent van 4 brutomaandsalarissen.
Het wordt dan beschouwd als een voorschot.
Je mag wel een voorschot vragen maar je hebt er geen recht op . Jij hebt nog wel recht op vrije dagen als je daar 2 jAr werkt zonder vakantie . Dat mag je werkgever zelfs niet uitbetalen volgens de laatste uitspraken vh eu hof maar ach weet hij veel :):) vraag het gewoon :)