Afspraak met arboarts is 50 km reizen, echter geen geld voor de reiskosten. Wat te doen?

Externe Arbodienst heeft in opdracht voor werkgever een afspraak gemaakt bij de arboarts voor een werknemer de zich al langere tijd ziek heeft gemeld. Afspraak is echter 50 km reizen voor werknemer en werknemer verklaart compleet failliet te zijn en reiskosten niet te kunnen opbrengen.
Wettelijk gezien is werkgever als het goed is niet verplicht om reiskosten te vergoeden en dit wordt dus ook niet gehonoreerd.
Afspraak is al over enkele dagen maar onbekend is of het contact met Arboarts dichter in de buurt plaats kan vinden aangezien dit allemaal uit handen wordt gegeven aan ingehuurde arbodienst.
Werknemer heeft al contact gehad met Arboarts en deze heeft werknemer verwezen naar werkgever.
Wat nu te doen en wie staat er nu in zijn recht?
Het betreft de callcenterbranche.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.8K
ronron1212
9 jaar geleden
Lastig geval misschien kun je een voorschot op je loon krijgen.

Antwoorden (1)

Dit is niet wettelijk geregeld, en in beginsel is de werknemer verplicht om te verschijnen, al zou de bedrijfsarts aan de andere kant van het land zitten.

In de praktijk verschilt het per situatie, bedrijf en CAO. Als een werkgever een veel goedkopere arbodienst heeft die veel verder weg zit, is het niet vreemd dat een werkgever (deels) de reiskosten vergoedt. Als er normaal gesproken een vaste reiskostenvergoeding wordt uitbetaald voor woon-werkverkeer, mag je er vanuit gaan dat de werknemer zelf betaalt omdat er dan geen kosten gemaakt zijn voor dit woon-werkverkeer. Als de werknemer naar het werk ook 40 of 50 kilometer reist en hier geen vergoeding voor krijgt, ligt het ook in de lijn der verwachting dat de werknemer de kosten zelf betaalt. Als normaal gesproken de werkgever veel reiskosten betaalt voor het werk op declaratiebasis, kan het weer logischer zijn dat de werkgever dit betaalt. Soms is er ook iets geregeld in de CAO, of ken P&O aangeven hoe dit normaal gesproken geregeld wordt in het bedrijf.

Uiteindelijk moeten zowel werknemer als werkgever zich inspannen voor de reïntegratie van de werknemer. Wat dat betreft ligt het voor de hand dat als een werknemer écht niet kan betalen, de werkgever iets regelt, een voorschot uitbetaalt, of op een andere manier probeert mee te denken. De werknemer zou bij een minimuminkomen mogelijk in aanmerking kunnen komen voor bijzondere Bijstand, en ik ga er vanuit dat het ook op te voeren is als aftrekpost bij de inkomstenbelasting, maar misschien is het goed om dat laatste eerst na te vragen.

Overigens hebben zeker de grotere arbodiensten over het algemeen meer dan één vestiging, dus is het best mogelijk dat als de werknemer belt en het probleem uitlegt, er een afspraak dichter bij huis gemaakt kan worden of het eventueel mogelijk is om iets te combineren met een huisbezoek aan een andere cliënt uit de buurt die om medische redenen niet kan reizen en waarvoor de bedrijfsarts dan soms aan huis komt.