Hoe kan ik instructies boeiender maken?

De stof die ik dagelijks aan de man moet brengen is vrij droog. Het betreft de bedrijfsinterne veiligheidsinstructie van een fabriek waar ik als MVK’ er werk. Ik zie vaak dat mensen gapen (en het saai vinden). Graag zou ik wat tips ontvangen hoe ik deze zodanig aan de man kan brengen zodat deze niet gaat vervelen. Grappen inbouwen vind ik eigenlijk wel zo afgezaagd en standaard dat het niet meer leuk is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Alle zintuigen aanspreken, niet alleen het gehoor.
Gebruik maken van PowerPoint met daarin foto's of filmpjes die zich in het hedrijf hebben voorgedaan als gevolg van het zich niet houden aan de veiligheidsinstructie.
Tussendoor vragen stellen aan de deelnemers om te controleren of ze opgelet hebben, ook vragen van het type 'waarom zou dit zo moeten' of 'wat kan er gebeuren als... '
Competitie-element erin brengen: overhoren in vorm van quiz met meerkeuzevragen. Beste deelnemer gedurende bepaalde periode krijgt een aardigheidje uit de voorraad relatiegeschenken.

Toegevoegd na 8 minuten:
"Saaiheidservaring" is natuurlijk niet helemaal te voorkomen ondanks variatie in de aanbieding. Maar als bedrijf moet je nu eenmaal als het nodig is kunnen aantonen dat je echt alles hebt gedaan om ziekten of ongevallen te voorkomen.

Grappen zou ik achterwege laten, die passen niet bij veiligheidsinstructies.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord zeker sinds die rekening houdt met de serieuze kern. Bij de serieuze aangelegenheid van iets als beveiliging werkt standup/clownesk vaak averechts, Plusje van mij erbij :)
Als u alleen theorie heeft (dus alleen maar praten en praten), kunt u er misschien een stukje praktijk invoeren. Omdat het om veiligheid gaat, zoals u al aangaf, geeft dat meerdere gelegenheden om dit in de praktijk te laten zien wat mensen moeten doen. Dus het zelf laten doen. Ik weet natuurlijk niet wat er zoal besproken wordt, maar misschien een kleine brandoefening om te kijken of mensen weten waar de uitgangen zijn (of weten waar de brandblussers zijn enzo), of middel van film laten zien wat er kan gebeuren als het fout gaat en dan in praktijk misschien laten zien hoe het wel moet. Of de mensen mee nemen de fabriek in om te laten zien wat er fout kan gaan. (natuurlijk geen echte ongelukken maken, maar wel laten weten wat er kan gebeuren). Ik heb ergens gezien waar ze brandoefeningen uitvoeren als intructie om te kijken of de mensen weten wat ze moeten doen en waar ze dan heen moeten. het klinkt kinderachting, maar o zo belangrijk. Veel mensen weten niet waar ze dan heen moeten.