Als je lichamelijk beperkt bent, moet dit in je c.v. bij soliciteren?

Stel dat je een beperking hebt. Zoals doofheid, je kunt niet lopen, je hebt één been/arm/oog, etc. etc. Moet je dit dan in je c.v. zetten als je gaat soliciteren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, in je CV zet je opleiding, werkervaring en vaardigheden. Niet je beperkingen. In bepaalde situaties zou je er in je brief iets over kunnen zeggen, maar in de meeste gevallen is dat niet nodig. Je wilt met die brief jezelf ook verkopen en duidelijk maken dat jij de juiste kandidaat bent voor de functie. Ik ga er vanuit dat je sowieso niet solliciteert op functies waarvan je weet dat je het werk niet kunt, dus is er geen reden het te melden. Wel ben je als werknemer verplicht om een ziekte of beperking te melden *als* die beperking van invloed is of kan zijn op het werk dat je doet. Als dat niet zo is, hoeft het dus niet. Ik ben zelf onder meer rolstoelafhankelijk en als ik solliciteer op werk dat ik zittend kan doen en waarbij ik niet hoef te kunnen lopen, springen of me heel snel moet kunnen bewegen, is er geen enkele reden om dat te noemen. Maar als je het al meldt omdat het mogelijk van invloed is op je werk of omdat je het prettig vindt als je werkgever het weet, dan is in elk geval je CV niet de juiste plaats om dat te melden. Ik zou zeggen dat het vroegste moment het eventuele sollicitatiegesprek is. Dat is ook het moment dat mensen je zien en ook voor een onzichtbare handicap lijkt mij het daarom een logisch moment. Mijn ervaring met mijn eigen handicap - die zichtbaar is - is dat mensen soms schrikken of in elk geval zich zichtbaar moeten aanpassen aan iets onverwachts. Wat ik daarom wel eens heb gedaan, is vantevoren bellen om iets te vragen over de procedure en dan langs m'n neus weg vragen of de locatie waar het gesprek is, rolstoeltoegankelijk is. Ik ken ook mensen die om deze reden expres hun rolstoelsport benoemen in hun CV. Zoals ik schreef, als je een beperking hebt die mogelijk van invloed is op je werkzaamheden, moet je dat wel melden, maar niet in je CV. Als je verder een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvang of in de afgelopen vijf jaar ontvangen hebt (of op een andere manier onder de no-riskpolis valt) dan ben je verplicht dit te melden aan je werkgever, maar pas als je proeftijd is afgelopen. Je baas komt dan in aanmerking voor bepaalde premiekortingen. Algemeen is het moment waarop je een eventuele handicap benoemt, afhankelijk van veel factoren: de functie, de aard van je handicap, de (on)zichtbaarheid ervan, de sollicitatieprocedure, eigen voorkeur, etc. Ik heb het zelf wel eens in een brief benoemd als het relevant was voor de functie en ik er iets positiefs van kon maken, maar iedereen moet dat zelf invullen.

dat zou ik wel doen

Meestal hoef je het niet te vertellen, zie de link van fisbel. Daarnaast mogen werkgevers er eigenlijk ook niet naar vragen en als ze dat toch doen hoef je het niet beantwoorden. Dat is de theorie, maar de praktijk is anders. Als het een heel zichtbare handicap is kan je dat wellicht vantevoren melden, maar ik zou het niet in het CV zetten, maar in je motivatiebrief. Op die manier kan je er dan toch een leuke draai aangeven, op je CV staat het misschien negatief, in je brief kan je de positieve insteek nemen. Positief benaderen zal waarschijnlijk meer opleveren, dan het mededelen van je handicap zonder enige context. Zeker in bepaalde functies kan je er een positieve draai aan geven (stel dat solliciteert op een functie als beleidsmedewerker wmo mij de gemeente dan kan je benadrukken hoe jij je bijv. kan verplaatsen in de clienten oid).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100