Als je 2 banen hebt, wijzigt de belanstingdienst zelf de inkomstenbelasting?

Ik heb sinds kort een nieuwe baan, werk nog bij het oude tot mijn opzegtermijn afgelopen is. Maar nu betaal ik bij mijn oude nog inkomstenbelasting over 8 uur. Bij mijn nieuwe werkgever van 30 uur heb ik Ja aangekruist of daar inkomstenbelasting eraf gehaald moest worden. Wordt dit nu dan automatisch goed gedaan bij de belastingdienst of moet ik zelf nog veranderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Je had ook ook op het formulier van de loonheffingskorting bij de nieuwe werkgever kunnen zetten dat deze pas na een bepaalde datum ingezet mag worden. Nu krijg je 3 weken te veel loonheffingskorting en zul je volgend jaar met de belastingaangifte wat bij moeten betalen.

Antwoorden (1)

Je bedoelt waarschijnlijk de loonheffingskorting. Die kun je door een werkgever op 'ja' laten zetten of op 'nee' en daarvoor moet je een formulier invullen, dateren en ondertekenen. Die formulieren blijven bij de werkgever dus daarmee doet de Belastingdienst niets.

Op basis van hetgeen je ingevuld hebt, wordt een bepaald vinkje aangekruist in de salarisberekeningssoftware. Staat het vinkje op 'ja', dan wordt over een deel van het salaris geen loonbelasting ingehouden. Staat het vinkje op 'nee', dan wordt vanaf de eerste euro loonbelasting ingehouden. Je mag maar bij één werkgever 'ja' invullen, anders krijg je te veel korting. Of, anders bekeken, wordt te weinig loonbelasting ingehouden.

Heeft dit verhaal uiteindelijk gevolgen? Dat kan het inderdaad hebben. Aan het eind van het jaar krijg je jaaropgaves. Op die jaaropgaves staat niet alleen het loon voor de belastingen maar ook het bedrag aan ingehouden loonheffing. Je vult die getallen in in het aangifteprogramma. De software berekent dan automatisch wat de loonheffing zou zijn geweest over het totaalbedrag van het salaris met alle rekenregels daarvoor (dus ook met de loonheffingskortingbedragen).

Heb je, alles bij elkaar opgeteld, te veel korting gekregen, en heb je geen andere bijtel- of aftrekposten in je aangifte inkomstenbelasting, dan zul je wat belasting moeten betalen. Dat is niet vreemd, want die belasting zou al als loonheffing zijn ingehouden op je salaris als de vraag over de loonheffingskorting correct was beantwoord. Je hebt dan destijds een te hoog nettosalaris gehad.
Computoon