Ik krijg een vast contract, maar direct ook een ontslagbrief voor over 3 jaar omdat mijn tijdelijke contracte 'op' zijn. Mag dit?

Ik heb eerst via een uitzendbureau gewerkt, maar word nu in dienst genomen. Ik krijg een vast contract (dit zijn ze verplicht) maar ook meteen mijn ontslagbrief omdat het project waaraan ik werk over 3 jaar (waarschijnlijk) is afgerond. Ik vraag me af of dit houdbaar is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Als je nu al ontslag aangezegd krijgt voor over drie jaar, dan heb je in feite dus een tijdelijk contract van drie jaar. Aangezien je de maximale tijdelijke contracten al uitgediend hebt, moeten ze jou een vast contract aanbieden, en vast is vast, daar staat geen einddatum in.
T.z.t. zal jouw werkgever ontslagvergunning aan moeten vragen bij het U.V.W. of bij de kantonrechter.
9 jaar geleden
Normaal gesproken kan dit niet.

Er is echter een uitzondering mogelijk, namelijk wanneer in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) bijv. zou staan dat er pas na 4 in plaats van 3 tijdelijke contracten een vast dienstverband ontstaat. In dat geval zou het contract dat je nu hebt ook een 'gewoon' tijdelijk contract zijn. Dat zou dan echter geen 36 maanden mogen duren maar maximaal een jaar.

De contracten die je voor het uitzendbureau hebt gewerkt tellen oook mee in de bepaling van het aantal contracten, mits je hetzelfde werk bent blijven doen.

Iets klopt er daarom volgens mij niet. Raadpleeg het juridisch loket.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk dat je werkgever van de (toutieve) veronderstelling uitgaat dat de contracten bij het uitzendbureau niet meetellen. Je kunt namelijk iemand wel een tijdelijk contract aanbieden voor de duur van drie jaar. Als zo'n eerste tijdelijke contract 36 maanden of langer duurt en een eventueel tweede tijdelijk contract maximaal drie maanden, dan gaat het tijdelijke contract niet automatisch over in een vast contract. Overschrijdt het nieuwe contract die drie maanden wel, dan is er een vast dienstverband. Maar goed, deze situatie is niet van toepassing omdat je al contracten hebt gehad via het uitzendbureau.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal gesproken kan dit niet. Waarom niet? Heb je daar een bron voor? Als een functie vervalt is dat in principe een goede reden om iemand te ontslaan. Dat dat nu 3 jaar van te voren gebeurt is een beetje vreemd, maar doet daar niets aan af als je het mij vraagt.
Computoon
9 jaar geleden
In BW 7:668a staan de regels voor arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd en het maximumaantal daarvan of de maximum duur daarvoor. Daarvan is alleen bij CAO af te wijken. Als die uitzondering bij CAO niet van toepassing is, dan heeft vraagsteller nu 'gewoon' een contract voor onbepaalde tijd. Als de werkgever dan nog van hem af wil, moet hij de arbeidsovereenkomst opzeggen of ontbinding vragen van de arbeidsovereenkomst via de kantonrechter. Het contract eindigt daardoor niet vanzelf na drie jaar, de opzegbrief ten spijt. Het zou anders zijn geweest als dit het eerste contract van vraagsteller zou zijn geweest. Dan had de werkgever eenvoudig erin kunnen zetten dat het contract gold voor een bepaalde tijd van 3 jaar en dat dit daarna zou eindigen 'van rechtswege'. In dat geval is geen opzegging of ontbinding nodig.
Computoon
9 jaar geleden
Vervolg:
een eventuele opzegging kan de werkgever pas doen nadat hij een ontslagvergunning heeft gekregen van UWV. Op dat moment begint de opzegtermijn te lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagsteller noemt het een ontslagbrief. Misschien is het gewoon brief met aankondiging dat de functie over 3 jaren komt te vervallen. Het contract is voor onbepaalde tijd. Maar over 3 jaar zouden zij met de geldige reden dat de functie vervalt waarschijnlijk het contract toch wel ontbinden. Waarom maakt het verschil dat zij dat nu al hebben aangekondigd?
Computoon
9 jaar geleden
Vraagsteller spreekt over een ontslagbrief en dat kan niet op die manier. Een aankondiging waarin vermeld is dat de werkgever na afloop van het project het dienstverband wil opzeggen, dat kan. Maar de werkgever kan niet op de stoel van het uwv of de kantonrechter gaan zitten.