kan de werkgever erachter komen waar je hebt gewerkt en hoelang?

Ik ben dus uitgenodigd voor een Sollicitatiebijeenkomst voor bij de berschka. Maar ik heb 3 jaar geleden bij de zara gewerkt in de zomervakantie. Maar zoals jullie weten valt de zara en berscha onder 1 bedrijf genaamd inditex. Na 3 weken werd ik ontslagen, omdat ik volgens de manager niet snel genoeg werktem maar ik deed wel mijn werk goed en 3 weken is niet lang om echt een tempo op te bouwen. Mijn vraag is dan als ik op mijn cv bijvoorbeeld zet: zara 1 mei tm 1 december. Gaan de managers dat echt checken of kan ik beter iets anders zeggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom zou je liegen hierover?
als het echt onderdeel is van hetzelfde bedrijf, is de kans best groot dat ze erachter komen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus adviseren jullie me om t gewoon eerlijk erop te zetten ?inc exacte datum van indiensttreding
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik weet niet of je verder nog andere werkervaring hebt. Ik persoonlijk vind 3 weken werken bij een bedrijf geen ervaring. Als je dus nog andere baantjes hebt gehad na die 3 weken zou ik alleen die vermelden in je CV. Als ze er toch achter komen. (Wat ik niet verwacht) zeg je gewoon dat je 3 weken te weinig vind om als ervaring te vermelden in een goed CV. Als ik al mijn baantjes moet vermelden in mijn CV word dat ding 5 kantjes.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dankje SHT dat is precies wat ik bedoel. Ik vind het ook niet liegen, ik vind het gewoon niet belangrijk genoeg om te vermelden :-)

Antwoorden (4)

Het staat een werkgever vrij om informatie op een cv te checken en daarom is het zeer af te raden om controleerbare onwaarheden op je cv te zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Werkgevers zijn verplicht om je gegevens minimaal 7 jaar te bewaren. Tegenwoordig word alles digitaal bewaard, dus de kans is erg klein dat er tegenwoordig nog oude werknemers dossiers worden "weggegooid". Zeker bij grote bedrijven die een geavanceerd HRM systeem hebben. Als de HR afdeling een "nieuw" dossier wil aanmaken, zal hij ongetwijfeld een melding krijgen dat deze persoon al bestaat en een verwijzing krijgen naar jouw oude dossier. In je dossier zal vermeld staan waarom je ben ontslagen en wat de manager van je vond.
Liegen op je CV is er dom, zeker over de tijd die je bij een bedrijf hebt gewerkt, omdat deze gegevens erg makkelijk op te vragen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het op je cv zet als relevante werkgeving, ja, ze kunnen het checken.

Als je het niet op je cv zet, nee, want er bestaat overheidsorgaan of openbaar register dat hen die informatie zal verstrekken.

Maar als je het niet op je cv zet, kom je ook die ervaring tekort. Daar ben je dus weer niks bij gebaat.

Wel kunnen ze een achtergrondscontrole uitvoeren iig maar dit gaat meestal over strafblad, kredietwaardigheid ed neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het staat werkgevers vrij om de informatie op je cv te controleren, bijvoorbeeld door de informatie te gebruiken om je vorige werkgever(s) simpelweg te bellen. Vergeet trouwens niet dat werkgevers tegenwoordig ook social media scannen op mogelijke interessante feiten over jou. Heb je bijvoorbeeld je vorige werkplek vermeld op LinkedIn, of erover gesproken via Twitter of Facebook of iets dergelijks, dan kunnen ze die informatie in theorie best achterhalen.

Het beste is om gewoon open en eerlijk te zijn. Vermeld op je cv dat je drie weken werk hebt verricht en als ze er naar vragen, leg dan jouw kant van het verhaal uit. Als je bijvoorbeeld vindt dat je te weinig kans hebt gekregen om je aan de eisen van de werkgever aan te passen, dan is dat best goed uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die eerlijkheid zou best weleens kunnen in een ideale wereld maar de realiteit houdt in dat de arbeidsmarkt net als bij vele andere markten oneerlijke concurrentie bevat. En om mee te kunnen doen met de concurrent moet jij ook in staat zijn de waarheid ietwat in jouw voordeel te draaien (liegen is een sterk woord). Met alleen de waarheid spreken schop je het lang niet zo ver. De meeste succesvolle beroepen zijn dan ook die waar men aartsleugenaar kan zijn (advocaat, CEO, bankier etc). Helaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het "ietwat in jouw voordeel te draaien" is wat ik bedoelde toen ik schreef: "leg dan jouw kant van het verhaal uit". Immers, wat men meestal doet met de eigen kant van het verhaal uitleggen is slechts 1 interpretatie van de werkelijkheid geven die dan ook nog eens wat gekleurd is.