Ik werk parttime, hoe bereken ik of ik wel het wettelijk minimum loon krijg?

Bij wettelijk minmum loon wat ik kan vinden op internet staat dat het gaat om een "volledig dienstverband".
Betekend dat dan dat ik dus minder kan krijgen als ik parttime werk en hoe controleer ik dan of dit klopt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Wettelijk bruto minimum loon per 1 januari 2010:

Per maand: 1407,60 Euro
Per week: 324,85 Euro
Per dag: 64,97 Euro

Als je partime werkt deel je het gewoon door het aantal uren. Werk je bijvoorbeeld 15 uur per week dan neem je het weekloon 324,85 / 40 x 15 = 121,82 Euro.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt ,maar dan klopt het dus niet en krijg ik ruim 1 euro per uur te weinig, maar er staat ook bij dat deze bedragen voor een volledig dienstverband zijn, waar zijn de bedragen voor een niet volledig dienstverband dan te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het Ministerie: "Voor wie minder uren werkt is het minimumloon evenredig lager." Niet meer en niet minder. Netto kan er een andere afwijking in zitten, maar dat is dus niet wettelijk geregeld, alleen het bruto minimumloon is wettelijk vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat is 'evenredig lager?' Hoe bereken ik dan of het klopt? heb het over een bruto uurloon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
324,85 is voor 36-40 uur, maximaal 40 uur. Dus minimaal hoor je 324,85 / 40 = 8,12 Euro per uur te krijgen (23 jaar en ouder). Zitten ze daar onder dan zijn ze verkeerd bezig. Hebben ze soms je vakantietoeslag er nog eens afgetrokken? Ook dat mag niet want bovenstaande bedragen zijn excl. vakantietoeslag. Hoeveel staat er op je strookje dan als ik vragen mag? Dan kan ik wellicht rekenen hoe ze daaraan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal uur tussen 0 en 40 maakt niet uit. Je uurloon is minimaal 8,12 Euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk, ik had het verkeerd uitgerekend....niet mijn sterkste kant, ik heb idd 8,12 bedankt voor de moeite
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem hoor, het komt namelijk best vaak voor dat het niet klopt. Maar wellicht is er elders nog wel wat meer te halen ;-) . Minimum loon is nu ook niet echt veel in deze dure tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Owja, het is trouwens wellicht leuk om te weten, als je op het minimum loon blijft zitten en het bedrijf heeft een 36 uurige werkweek dat je uurloon dan 9,02 Euro is ;-) Dus bijna een Euro meer dan! (Veel uitzendburo's gaan namelijk uit van 40 uur en strijken dan zelf het extratje op. of laten zichzelf in een hoek zetten door het bedrijf!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip, zal het zeker eens nagaan. Ja ben er ruim 10 jaar uit geweest en niet teruggekeerd in mijn oude beroep(verpleging) dan moet je weer onderaan beginnen. Maar vind het werk leuk, is ook wat waard.
Gelukkig hoef ik er (nog) niet van te leven.
Heb nog 6 jaar recht op een ANW uitkering. Maar straks met mijn 51 weer op de arbeidsmaarkt verschijnen lijkt me ook niet makkelijk.Dus maar alvast een beetje begonnen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal top! :-D En ach soms is het ook niet erg om onderaan te beginnen, de toekomst moet immers ook wat brengen weer he ;-)
Rest me niets anders dan je veel succes en leuke uurtjes te wensen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja juist ik kan er alleen maar op vooruitgaan vanaf nu :) Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Gewoon omrekenen naar uurloon (dus delen door 40, denk ik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naarmate je minder dan de gebruikelijke 40 uur per week werkt, worden loonheffing en de sociale verzekeringspremies lager en soms zelfs nihil. Er wordt dan minder ingehouden op je brutoloon. Werk je parttime, dan kun je dus rekenen op een hoger netto uurloon.

Iedere werknemer tussen de 23 en 65 jaar oud dient tenminste het wettelijke minimumloon te verdienen. Dit minimumloon wordt 2x per jaar aangepast, op 1 januari en 1 juli. Werknemers van 15 tot en met 22 jaar hebben recht op een minimumjeugdloon, dit is sterk afhankelijk van leeftijd, arbeidsduur en of er al dan niet in deeltijd gewerkt wordt.

Op je brutoloon worden verplichte bedragen ingehouden door je werkgever. Deze inhoudingen vormen het verschil tussen het bruto en netto loon. Als je onregelmatig werkt, verschillende dagen, wisselende uren, kan het netto loon verschillen per uur en/of per week verschillen. Meer uren werken kan soms tot gevolg hebben dat je per uur netto minder overhoudt.

Deeltijd Bedragen (leef parttime). Wanneer je in deeltijd werkt, moet je naar de bruto bedragen kijken, omdat de netto bedragen niet evenredig kunnen worden verminderd (doordat over lagere brutolonen in verhouding minder wordt ingehouden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist maar mensen willen het liever direct verrekend hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook over bruto bedragen, maar waar vind ik het minimum voor deeltijdwerkers, reken ik het om dan krijg ik bruto ruim een euro te weinig.
Ik werk via een uitzendbureau en hun zeggen wel dat het het minimum is, maar ik kan het nergens terug vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor welke uitzendbureau werk je? Een ABU of een NBU bureau? Ik kan het helemaal voor je door berekenen maar misschien is het dan verstandiger dat je een privé bericht stuur.
Je werkt volgens mij in de zorg toch? Dan heb je een 36-urige werkweek. En dan geldt weer een ander minimumloon.
Klik even hieronder op de link van het ministerie waar je makkelijk kan bepalen wat je minimumloon per uur zou moeten zijn.
Je eigen uurloon vind je op jouw salarisstrook terug. Kijk even uit want als je een heel klein dienstverband hebt of een oproepcontract dan krijg je er soms de vakantierechten bij betaald.