Mag je proeftijd (4 minuten voor einddatum) stopgezet worden met een smsje?

Een vriendin van mij heeft sinds een maand een nieuwe baan en kreeg gisteren, op de laatste dag van haar proeftijd een smsje om 23:56 met de melding dat ze niet door haar proeftijd is gekomen.

Ik vraag me af of dit mag, allereerst via sms maar ook op zo'n tijdstip.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat je er niks meer aan kan doen :( misschien kan je nog met de provider bellen????
gvrox
9 jaar geleden
@tychkeeper: waarom met de provider bellen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ezalea : Er is vooraf geen gesprek geweest. @tychkeeper : Wat wil je bereiken met de provider bellen?
anneliez
9 jaar geleden
of het mag of niet, het is onbeschoft. Lijkt me dat het bedrijf op die manier zo zijn eigen invulling heeft gegeven aan tijdelijk personeel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het onbeschoft is lijkt me overduidelijk. Ik vraag me alleen af of het wettelijk gezien is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe dit juridisch precies in elkaar zit (daarom geef ik een reactie en geen antwoord) maar als zij de laatste dag van haar proeftijd heeft volgemaakt en pas vier minuten voor middernacht via een smsje (waarmee de zender geen enkele garantie heeft dat zij dat die dag nog zou lezen) zoiets bericht, vraag ik mij ernstig af of dit niet beschouwd moet worden als een mededeling NA beëindiging van haar proeftijd. Mij lijkt dat de proeftijd loopt tot het einde van de werkdag, niet tot middernacht. Als ze hier iets mee wil, raad ik haar aan eerst juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld via de vakbond, het juridisch loket te of haar rechtsbijstandverzekering. Eerst gewoon eens bellen, waarschijnlijk weet ze dan al snel meer.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind het aso, en ik zou niet eens meer voor die tent willen werken.

Antwoorden (1)

Volgens mij mag dat niet, sms'jes kunnen maar moeilijk beschouwd worden als officiele kennisgeving, tenzij bij aanvang van de proefperiode al is afgesproken dat er per SMS gecommuniceerd zou worden.

Het is dus aan te vechten, denk ik, maar heeft jouw vriendin zin in een juridische strijd met een werkgever die haar niet wil aannemen? Advies: informeer bij het bureau voor Rechtshulp hoe ze verder moet handelen.

https://www.nurecht.nl/gratis-juridisch-advies-bureau-voor-rechtshulp.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stippel : Is niets over afgestemd. Ik zal eens contact opnemen met het bureau, ben overigens wel met je eens dat een juridische strijd weinig zin heeft maar dat laat ik aan haar over. Erg bedankt voor je antwoord.
Antoni
9 jaar geleden
Ze kan ook terecht bij een Juridisch Loket www.juridischloket.nl voor een advies.