Hoe te handelen na officiële waarschuwing?

Onlangs heb ik een gesprek gehad met mijn baas. Deze heeft bij het gesprek aangegeven dat het hem is opgevallen dat ik te veel met privé dingen bezig ben op werk. Ik heb dit niet tegengesproken en verteld dat het vanaf nu niet meer zal gebeuren. Aan het einde van het gesprek haalt hij een officiële waarschuwing tevoorschijn. Is het gebruikelijk om eerst een werknemer aan te spreken op dit soort gedrag alvorens er een officiële waarschuwing komt? Daarbij heb ik een sterk vermoeden dat hij een dossier aan het opbouwen is. Ik ben namelijk in verwachting en heb 3 weken geleden aangegeven dat ik ouderschapsverlof wil na me bevallingsverlof. Omdat ik daar inmiddels 2.5 jaar werkzaam ben en mijn gedrag m.b.t. gebruik van mobiele telefoon en pc voor prive doeleinden nooit is besproken in al die tijd kan ik op e.o.a. manier de zwangerschap/verlof en de waarschuwing niet los zien van elkaar. Hoe kan ik het beste handelen hierin? We werken in een klein team en wil de sfeer verder niet negatief beïnvloeden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (4)

Als je baas een dossier aan het aanleggen is kun jij dat ook. Begin met alles vast te leggen en te bewaren en overal schriftelijk op te reageren. Zo zou je als reactie op de officiele waarschuwing een brief of mail kunnen sturen met de mededeling dat je die ter harte neemt maar dat je het vreemd vind dat je een waarschuwing krijgt zonder dat je eerst informeel op je gedrag bent aangesproken of dat het onderwerp van functioneringsgesprekken is geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Ze is aangesproken op het gedrag en heeft daarom ook een officiële waarschuwing gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ronron
Tussen aanspreken op gedrag een een officiële waarschuwing zit wel een wereld van verschil.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja maar kan wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ronron
Natuurlijk kan dat, ontslag op staande voet kan ook. Maar de maatregel moet wel in verhouding staan tot de misdragging.
ronron1212
9 jaar geleden
iHave wij weten niet wat er daarvoor al is gezegd of gedaan aan haar gedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben nog nooit aangesproken hierover. Het is dus nooit ter sprake gekomen. Het was tijdens het gesprek wat ik had dat hij het aangaf waarop ik hem heb laten weten dat het niet meer zal gebeuren. ongeveer 5 minuten later toen we in de afrondende fase zaten van de bespreking kwam de officiële waarschuwing boven tafel.
Hier moet je schriftelijk (bij voorkeur aangetekend) op reageren. Laat die reactie aan je personeelsdossier toevoegen. Ga in je reactie punt voor punt in op de dingen die in de waarschuwing staan beschreven en geef daarin heel goed gemotiveerd en zo objectief mogelijk aan waar je het wel en niet mee eens bent.

Je beschrijft hier natuurlijk maar een kant van het verhaal en wij kennen niet alle details, maar een officiële waarschuwing om het door jouw genoemd gedrag zonder dat daar eerst een tijdens een beoordeling of tussendoor over gesproken is lijkt mij een te zwaar middel.

Ik snap daarom je zorg en raad je aan eens bij een rechtswinkel informeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Allereerst: 'officiële waarschuwing' is geen begrip uit het arbeidsrecht dus wettelijk betekent het niets.

Wel dat nu je werkgever 'menens' is.

Moet een werknemer worden aangesproken op dit soort activiteiten? Dat zou niet nodig moeten zijn. Het gezond verstand alleen leert al, dat je op je werk bent om datgene te doen waarvoor je bent aangenomen. Niet met (ik noem maar wat) allerlei privételefonades, gespeel met mobiele telefoons, bezoeken van niet-werkgerelateerde sites, checken van privémail, aanhoudend zinloos privégeklets met collega's, enz. enz. Een werkgever hoeft bijv. ook niet te zeggen dat je klanten beleefd te woord moet staan en dat je niet met stinkende en gescheurde kleren op je werk moet verschijnen. Dat is gewoon een kwestie van gezond verstand. Je bent op je werk om te werken, niet om te 'socializen'.

Omdat dit 'gezond verstand' ook wel eens ontbreekt, hebben zeer veel bedrijven een personeelshandboek/personeelsreglement waarin dat soort dingen allemaal (globaal) worden genoemd. In de arbeidsovereenkomst die je ondertekend hebt staat vaak een zin als: 'het personeelshandboek maakt een onlosmakelijk geheel uit met de arbeidsovereenkomst'. Als je de arbeidsovereenkomst ondertekent, heb je er ook voor getekend dat je kennis hebt genomen van het handboek en dat je je eraan zult houden.

Je mag er inderdaad vanuit gaan dat deze 'officiële waarschuwing' in het personeelsdossier terecht komt en dat dit niet gunstig is voor eventueel toekomstige beoordelingen.

Enige wat je nu nog kunt doen: snel en zichtbaar je leven als werknemer verbeteren en er verder niet meer op terugkomen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoeld u dat ik hier dan ook geen schriftelijke reactie op moet geven? Verder begrijp ik wat u zegt. Ik heb tijdens het gesprek dan ook reeds aangegeven dat dit niet meer zal gebeuren. We werken in een bedrijf van slechts 4 personen. Het is een open cultuur en normaliter worden dingen die niet lekker lopen gewoon met elkaar besproken.
Computoon
9 jaar geleden
Ik zou inderdaad niets meer doen. De leidinggevende heeft zijn punt gemaakt, het punt was jou duidelijk en nu weer over naar de orde van de dag. Anders wordt het een heen-en-weer gediscussieer wat niets toevoegt. Hoogstens kun je bij een functioneringsgesprek over een tijd er terloops nog eens zelf op terugkomen, of hij ook verbetering heeft gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het ergens niet mee eens bent of je ziet het iets anders dan is het beter om daar wel schriftelijk op te reageren volgens het advies van de fnv.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik begrijp uw punt en het liefst laat ik het ook achter me en ga gewoon aan het werk. Echter aangezien dit zo uit het niets kwam ben ik bang dat ik straks een tweede waarschuwing krijg voor iets anders waarvan ik nog nooit iets heb gehoord. Ik wil de vrede bewaren want ik wil niet met tegenzin naar me werk gaan, maar dat is me door de aanpak van mijn baas wel moeilijker gemaakt. Ik ben een redelijk persoon en indien hij me had aangesproken of misschien zelfs een mail had gestuurd was zijn punt me meer dan duidelijk geweest. en i.v.m. de zwangerschap en het verlof vind ik het allemaal erg vreemd overkomen.
Computoon
9 jaar geleden
Maria: het advies van de FNV begrijp ik wanneer er een waarschuwing zou worden gegeven voor iets dat naar het inzicht van vraagsteller kant noch wal zou raken. Dan is een schriftelijke reactie een weerwoord en van belang in het geval er ooit arbeidsrechtelijke gevolgen aan verbonden zouden worden. Vraagsteller stelt echter de werkgever inhoudelijk niet te hebben tegengesproken. Alleen de schriftelijke vastlegging in de vorm van de officiële waarschuwing kwam -zo heb ik het idee- onverwacht. De feiten zelf worden niet betwist. Kleintje2010: ik zie geen gevolgen in combinatie met het zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof. Dat zijn allebei wettelijke rechten. Ik begrijp echter dat de schriftelijke waarschuwing wel indruk heeft gemaakt omdat hij zo onverwacht kwam en dan kunnen allerlei gedachten ontstaan. Daarmee moet je niet blijven lopen. Je kunt de werkgever (maar dan zou ik het mondeling doen) onder vier ogen op een nette manier laten weten dat je vindt dat hij inhoudelijk helemaal gelijk heeft (rondt het maar af naar boven) maar dat de schriftelijke waarschuwing (toon ook daar maar begrip voor) je eerlijk gezegd nogal heeft aangegrepen. Dat je daar verder niets aan wil afdoen maar dat je het heel erg zou waarderen dat wanneer 'er in de toekomst iets is' hij dat altijd gewoon kan laten weten en dat je dan je uiterste best zult doen om dit punt te veranderen. Zoiets dus. Niet een aanval richting werkgever maar duidelijkheid naar beide kanten en zand erover. (En als je een heel sociale werkgever hebt, wil hij misschien de waarschuwing uit het dossier gaan verwijderen, maar daar zou ik niet aan refereren.) Wat ik in ieder geval niet zou doen: de zaak juridiseren met allerlei schriftelijke vastleggingen. Dat past ook niet in een klein bedrijf met een open cultuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat begrijp ik computoon,maar een brief sturen met daarin laten weten dat je het jammer vindt dat er vooraf niet gewaarschuwd is en je het om die reden jammer vindt dat er nu een officiële waarschuwing plaats vindt zou best kunnen.
Je ontkent de verwijten van je baas niet dus het is terecht. V.w.b. je zorgen adviseer ik je weer in gesprek met de baas te gaan en je zorgen uit te spreken. Vraag of deze terecht zijn. Laat alles opnemen in je dossier, noteer het zelf ook. Vraag ook wat de consequenties zijn van de officiele waarschuwing en laat het vastleggen. MAAR: probeer altijd in goed overleg zaken af te handelen.