In hoeverre moet ik het profijt van een leaseauto (ik hoef geen auto aan te schaffen voor woon-werk) meerekenen in mijn salaris en minder vragen?

Ik ben echt noob wat dit betreft, graag jullie hulp:

Ik studeer binnenkort af en kan werken bij 2 bedrijven

Aanbod bedrijf A: 2700
Aanbod bedrijf B: ???? + Lease auto

Even voor het gemak zijn de overige arbeidvoorwaarden hetzelfde.

Volgende week heb ik een gesprek bij bedrijf B over de arbeidsvoorwaarden, ik weet zeker dat ik een lease-auto kan krijgen. Ik ga sws niet privé rijden met die auto (dan heb ik geen kosten schijnt).

Nu zit ik met het volgende. Ik ben niet veeleisend en ga bedrijf A en bedrijf B niet tegen elkaar uitspelen. Ik moet zelf met een voorstel komen. De hamvraag: In hoeverre moet ik het profijt van een leaseauto (ik hoef geen auto aan te schaffen voor woon-werk) meerekenen in mijn salaris en minder vragen dan bij bedrijf A? Of maakt dit niets uit en kan is 2700 gewoon een reele eis ondanks lease-auto?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Reddie
9 jaar geleden
Je vermeldt niet of bij A reiskosten moet maken, en of je die vergoed krijgt.
Bij B krijg je kennelijk de leaseauto als reiskostenvergoeding, maar je vermeldt niet of je dan nog zelf de benzine moet betalen.
Zonder deze gegevens kun je dit puzzeltje niet oplossen. Overigens lijkt het me zinniger de keuze tussen A of B te laten bepalen door het werk, de collega's en de omstandigheden.
Werk is toch méér dan een paar euro's meer of minder?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder meer. Maar het gevoel/werkomstandigheden zijn ongeveer hetzelfde zijn Nee maar het gaat mij gewoon in het algemeen. Stel bij 2 exact dezelfde bedrijfen en arbeidsvoorwaarden + doorgroeimogelijkheden: is het nog wel reel om bij bedrijg B ook 2700 te vragen? M.a.w. dan betaalt bedrijf B toch veel meer voor mij? Of moet ik salaris en lease-auto gewoon los-zien? Laat ik het zo zeggen "ik wil gewoon minimaal hetzelfde krijgen als bij bedrijf A" Bij wat voor salaris eis zit ik op ditzelfde niveau?

Het beste antwoord

Als je prive geen gebruik gaat maken van de auto is de waarde dus 0,00. Op de reiskosten na dan die je bespaart. Dus als de reiskosten naar B 50 euro zijn, bespaar je 50 euro. Maar de vrijheid om te beslissen de auto wel prive te gebruiken vind ik ook iets waard. Jouw situatie kan veranderen de komende 5 jaar van het leasecontract. En dan is het ineens reuze handig om al een auto te hebben.

Mijn advies is overigens om iets hoger in te zetten dan 'horizontaal oversteken'. De ervaring is dat als je met een goed salaris begint het makkelijker is dan om verhogingen vragen of erop wachten als je eenmaal in dienst bent. M.a.w. dit is je kans op een hoger salaris. Doe een bod van bijvoorbeeld 3.000 plus auto, dan heb je nog een onderhandelingsmarge. Die sprong van 300 maak je niet meer makkelijk daarna. Zakken kun je altijd nog en een verhoging van 300 is goed te verdedigen als ze je huidige salarisstrook zien. Ze begrijpen echt wel dat je er financieel op vooruit wilt.

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk gewoon een leuke baan te krijgen met leuke mensen in een bedrijf waar je iets kunt leren en vooruit kunt.

Veel succes bij de sollicitatie!

Toegevoegd na 1 minuut:
O ik zie nu dat je niet overstapt, maar moet kiezen. Dan zou ik voor de auto gaan + 2700
paulus811
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik moest kiezen, had ik liever een hoger salaris en geen leaseauto dan het omgekeerde. Overigens vind ik euro 2700.- (een kleine 2x het minimumloon) een buitensporig hoog salaris voor een starter op de arbeidsmarkt.

Ok, nu die leaseauto. Als die niet valt in de categorie zuinig of zeer zuinig zorgt hij voor een fiscale bijtelling van 25 procent van de cataloguswaarde. Anders gezegd: dat bedrag wordt meegeteld als loon en zorgt dus voor meer inhouding van loonheffing en dus voor een lager nettoloon dan je zonder die auto zou hebben. (Behalve als je per jaar aantoonbaar niet meer dan 500 prive zou rijden. Woon-werkkilometers zijn overigens zakelijk).

Mijn advies: geen leaseauto nemen tenzij je zeer veel prive rijdt en alle autokosten voor rekening van de werkgever zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bedenk verder dat een leaseauto alleen ter beschikking wordt gesteld als dat dat nut heeft voor het werk, bijv. wanneer je in een buitendienstfunctie terecht komt.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje. Maar ik ga niet privé rijden, dan heb ik geen bijtelling. Mijn vriendin heeft ook een auto, dus ik zou de lease-auto alleen voor werk-verkeer gebruiken. Stel ik lease een volkswagen Polo, is het dan nog reel (en in verhouding met bedrijfA) als ik 2700 vraag?
paulus811
9 jaar geleden
Ik ken mensen die met 30 afstuderen als oncoloog. Dan is 2.700 echt niet zo buitensporig. M.a.w. veel of weinig is relatief. En waarom adviseer je geen leaseauto te nemen? Niet prive rijden = geen bijtelling. Ik vind persoonlijk dat je daarmee de vrijheid krijgt om wel prive te gaan rijden als de persoonlijke omstandigheden veranderen (en dan uiteraard de bijtelling te gaan betalen). Dat zou mij ook iets waard zijn. rroup, of een VW polo least of een Bentley maakt niet uit. zolang je onder de 500km prive rijdt heb je geen bijtelling. En als je voor een electrische auto mag kiezen (een BMW i3 bijvoorbeeld) heb je ook geen bijtelling en kun je wel prive rijden. Zou ik in jouw geval wellicht overwegen.