Klopt het dat als ik tijdens mijn vakantie een beetje hebt gewerkt, dat het op mijn CV kan?

Ik ben 18 en op familiebezoek geweest in de Emiraten en mijn voormalige werkgeefster zei dat als ik daar een beetje zou werken gedurende de vakantie, het mooi op mijn CV zou passen, maar ik wil een confirmatie van andere mensen om het echt zeker te weten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
Je vorige werkgeefster is waarschijnlijk iemand die opkijkt naar mensen die "buiten de grenzen" gewerkt hebben.
Maar enkel en alleen omdat je in de "Emiraten" gewerkt hebt betekent dat nog niet dat elke andere werkgever van zijn stoel valt van bewondering. Het hangt helemaal af van welk de aard van de werkgever : sommigen zullen het super vinden, anderen zullen zeggen "nou en?". Of zal denken "hm... blijft die wel? Misschien is dat iemand die binnen drie maanden naar het buitenland wil vertrekken?".
ik zou adviseren :
- als je er werk gedaan hebt dat aansluit bij de job waarvoor je solliciteert (bv zelfde soort werk of solliciteren in het buitenland of in een bedrijf dat linken heeft met het buitenland) : zeker doen.
- als het er helemaal niks mee te maken heeft, kan je het ook vermelden maar tegelijk een beetje kaderen in je brief, bv. dat je je makkelijk aanpast, ook in andere culturen. als je werkervaring je op één of andere manier dingen geleerd heeft die je van pas komen ivm de vacature (ook al gaat het over een ander soort werk), dan zou ik veeleer die dingen benoemen. Bijvoorbeeld : in mijn werk in de Emiraten leerde ik evenementen organiseren op een planmatige wijze, en hiervoor budgetten opstellen.
In deze tijd, waarbij werkgevers massa brieven krijgen voor elke sollicitatie is het de kunst om op te vallen. Stel je brief aantrekkelijk en wervend op, onderzoek de competenties die je moet hebben voor de vacature (niet alleen inhoudelijk, ook bv. qua persoonlijkheid) en bekijk of je die hebt. En indien ja, benoem deze dan gericht en "bewijs" waarom je jezelf deze competenties toeschrijft.
En als je niet werkt, zoek voor jezelf zo snel mogelijk een job. Gelijk wat; ik bedoel : niet noodzakelijk iets volgens je opleiding e;d. Je hebt altijd meer kans om als werkende een andere job te vinden dan om als werkloze aan de slag te gaan.

Antwoorden (3)

Wat jij op je CV zet moet je zelf weten, maar als je verder weinig werkervaring hebt, zou ik het zeker doen. Het toont aan dat je in het buitenland gewerkt hebt, dat je in aanraking bent geweest met een hele andere cultuur, dat je jezelf buiten je eigen vertrouwde kringetje hebt durven plaatsen, dat je misschien wel ondernemend bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om relevante werkervaring, dus als je solliciteert op een internationale functie dan zou ik het er zeker bij zetten.

Ook is het CV meestal een start punt van een gesprek over je persoonlijkheid en je interesses. Dus als het wil hebben over je periode in Emiraten en je familie zet er dan op. Maar je mag het rustig ook weg laten.

Indien je al 5 jaar of langer werkt, dan kan het zien worden als CV vulling. En kan het afleiden van je andere functies.

Maar als je een starter bent, dan zou ik alle vakantiebaantjes er op zetten.

Het is wel een manier om op te vallen. En je zult zeker uitgenodigd worden door een aantal werkgevers die het verhaal willen horen en omdat ze minimaal aantal kandidaten willen zien. Maar al hun keuze hebben gemaakt voor iemand anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag zelf weten wat je op je cv zet, en als starter is dit een mooi stukje voor op je cv. Toch zou ik opletten, want het is niet altijd toegestaan om te werken in het buitenland, zonder werkvergunning.