Kan mijn werkgever het afspiegelingsbeginsel omzeilen bij een reorganistie?

Mijn werkgever wil het wegvallen van een grote klant gebruiken voor het doorvoeren van een reorganisatie. Daardoor wordt iedereen boventallig verklaard en moet iedereen opnieuw solliciteren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het afspiegelingsbeginsel is van toepassing bij ontslag om bedrijfseconomische redenen; in ieder geval als dit via de UWV-route loopt. Dat afspiegelingsbeginsel kan doorkruist worden door het zogenaamde onmisbaarheidscriterium, dat niet vaak door UWV gehonoreerd wordt. De werkgever stelt dan dat een bepaalde werknemer over zodanige kennis en vaardigheden beschikt dat deze niet in aanmerking zou moeten komen voor ontslag, al was dat wel zo volgens het afspiegelingsbeginsel.

Ik lees in je vraag echter niets over een ontslag, 'alleen' over een reorganisatie waarbij iedereen opnieuw moet solliciteren, een soort interne aangelegenheid. Dit lijkt me niet correct, want je hebt tenslotte een arbeidsovereenkomst met je werkgever en die kan niet 'zomaar' worden aangepast door met mensen en functies te gaan schuiven. Opnieuw solliciteren zou neerkomen op een soort 'intern ontslag'.

Mijn advies: win juridisch advies in.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als de werkgever van een deel van de mensen 'af wil' zal hij eerst ontslagvergunningen moeten aanvragen bijuwv, waarbij het afspiegelingsbeginsel is toegepast (en hij dit eventueel wordt doorkruist door het onmisbaarheidscriterium, waarbij een ander in de plaats komt. UWV controleert dit alles. Een verzoek om collectief ontslag moet ook naar de vakbonden worden gestuurd, zodat ze gelegenheid hebben samen met de werkgever een sociaal plan op te stellen. Gaat uwv akkoord, dan worden ontslagvergunningen verleend en kan ontslag worden aangezegd. Aan het einde van de opzegtermijn eindigt dan de arbeidsovereenkomst. Het is de vraag of UWV dat allemaal goedkeurt als vooraf al bekend is dat een deel van dezelfde mensen weer aangenomen gaat worden, maar goed. In plaats van de UWV-route kan de werkgever ook kiezen voor ontbindingsverzoeken van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter.

Het is bekend dat er werkgevers zijn die 'intern rommelen' maar daar ben je altijd zelf nog bij.
Computoon