Wat is mijn baccalaurat diploma uit Frankrijk mee te vergelijken?

Wat is mijn baccalaurat diploma
uit Frankrijk mee te vergelijken?
Een havo of vwo?

Merci!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Het baccalaureaat (baccalauréat) is een diploma in het Franse onderwijssysteem dat het einde van de middelbare school afsluit en toegang geeft tot het hoger onderwijs: de eerste universitaire graad.

Ik weet niet welk baccalaureaat je hebt afgesloten. Er zijn drie types met elk weer drie studierichtingen:
* baccalauréat général - de helft
* baccalauréat technologique - een kwart
* baccalauréat professionnel - een kwart

Baccalauréat général - te vergeljken met VWO-diploma
Baccalauréat technologique - te vergelijken met VWO-diploma of tenminste MBO-4
Baccalauréat professionnel - te vergelijken met MBO-diploma (kwalificatieniveau 4)

Algemeen:
Binnen elke graad bestaan dan weer “séries”, bijvoorbeeld:
* ES (economisch en sociaal ) voor de algemene opleiding (baccalauréat général);
* serie STI ( Industriële Wetenschappen en Technologie ) voor de technische richting (baccalauréat technologique ); enzovoort.

In 2009 sloot van de eindexamenkandidaten middelbare school 65,6% af met een diploma baccalauréat.

Er worden geen cijfers gegeven, maar men krijgt punten. De maximale score is 20, en een gemiddelde van 10 geeft al recht op toegang tot de volgende studiefase.
Tussen de 12 en 14 punten is voldoende - assez bien.
Vanaf 14 tot 16 spreekt men van "bien" goed. Vanaf 16 scoor je "très bien" heel goed.
fisbel