een bedrijfsarts geeft binnen een week twee verschillende conclusies aan de werkgever. Kan de werkgever de tweede conclusie negeren?

Wij zitten midden in een reorganisatie. Bij de eerste conclusie van de bedrijfsarts ben ik niet meer geschikt (had niet alle uitslagen van de specialist). Na ontvangst van de bescheiden komt hij terug op zijn eerste bevinding. de werkgever doet nu moeilijk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

In feite kan een werkgever alle visies van een bedrijfsarts negeren want hij heeft niet de plicht ernaar te handelen. Bedenk dat de bedrijfsarts direct of indirect betaald wordt door de werkgever. Of het verstandig is, dat is wat anders.
Computoon
10 jaar geleden
Allereerst is de bedrijfsarts helemaal niet bevoegd om de medische status van werknemers met de werkgever te bespreken!
Dit mag hij niet en doet hij dat toch dan overtreedt hij daarmee het beroepsgeheim dat geldt voor artsen. Daarnaast schendt hij dan de privacyregels van de mensen die hij ter controle te zien krijgt. 2 x zeer fout dus!

De bedrijfsarts is bevoegd om op grond van zijn eigen bevindingen jegens de patiënt/werknemer een advies uit te brengen. Dat advies kan inhouden dat de werknemer bijv. het werk mag hervatten of beperkt hervatten, danwel nog ongeschikt voor de arbeid is. Alleen deze adviezen mag de bedrijfsarts aan de werkgever melden, meer niet.

Als blijkt dat je bedrijfsarts buiten zijn boekje is gegaan jegens jou dan kun je hem daarop aanspreken en zelfs een schadevergoeding eisen als door zijn toedoen je positie bij de werkgever in gevaar is gekomen.

Het is bekend dat artsen van arbodiensten, helaas, de mores van hun cliënten volgen en niet de belangen van de werknemer dienen zodat er regelmatig gegevens van werknemers worden 'gelekt' naar de opdrachtgevers (werkgevers, de cliënten dus).

Dus als je een vermoeden hebt dat dit nu speelt, maak er werk van! Zowel de werkgever als de bedrijfsarts kunnen zich schuldig maken aan deze praktijken
vooral als het bedrijf zich in een moeilijke positie bevind en mensen wil lozen.