Behoud je als je naar Aruba emigreert je uitkering?

Over 3 maanden ben ik mijn baan kwijt, ik ben boventallig verklaard, krijg een aantal salaris mee en heb vervolgens recht op een uitkering. Nu wil ik deze kans graag aangrijpen om naar Aruba te emigreren en daar een aantal jaar te werken. Mijn vraag is of ik wanneer ik naar Aruba verhuis recht houd op mijn uitkering.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
wat moet je met een uitkering als je daar gaat werken?

Antwoorden (1)

Nee. WW mag je niet meenemen naar het buitenland. Je ontslagvergoeding kun je wel meenemen. Van de website van de Rijksoverheid:

"Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius en Saba

Verhuist u naar 1 van de Koninkrijkslanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) of naar 1 van de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba? Dan mag u uw uitkering in principe meenemen. De hoogte van een aantal uitkeringen kan wel veranderen door de invoering van het ‘woonlandbeginsel’. Het gaat daarbij om de Anw-uitkering en de WGA-vervolguitkering en om kinderbijslag en het kindgebonden budget."

Verder krijg je, als je geen 'yiu di tera' (=landskind) bent, of contract bij een lokale werkgever hebt, geen verblijfs- en werkvergunning op Aruba, alleen een toeristenvisum. En daarmee moet je na 6 maanden (180 dagen) weer van het eiland af. Als je wel yiu di tera bent, kun je je wel op Aruba vestigen. Maar zonder Nederlandse uitkering, dus.