De hoofdregel is dat werknemers zelf moeten kunnen bepalen wanneer zij vakantiedagen opnemen. Een werkgever mag niet zomaar een collectieve vakantie vaststellen.

Wil de werkgever dat wel, dan moet in de cao of in de individuele arbeidsovereenkomst bepaald zijn dat hij mag afwijken van de wettelijke hoofdregel. Dat kan bijvoorbeeld gelden voor de werkdagen tussen Kerst en Nieuwjaar. In dat geval wordt van tevoren vastgesteld in welke periode werknemers met vakantie moeten gaan.

Als er in een arbeidscontract of CAO geregeld is dat er in de zomermaanden het bedrijf sluit, dan zal iedereen zich verplicht aan deze vakantieperiode moeten te houden.

De werkgever mag alleen vakantiedagen weigeren als daar ‘gewichtige redenen' voor zijn. Bijvoorbeeld als het bedrijf ernstig in de problemen komt als de werknemer toch met vakantie zou gaan in de dagen dat het bedrijf niet zonder schade door kan draaien. Bijvoorbeeld omdat er al andere werknemers in dezelfde periode op vakantie gaan.

Toegevoegd na 16 minuten:
Om een collectieve bedrijfsvakantie vast te stellen en op te nemen in de cao of arbeidsovereenkomst, heeft de werkgever toestemming nodig van de ondernemingsraad.

De Ondernemingsraad kan met de directie bespreken hoe het draagvlak over de verplicht op te nemen vakantiedagen bij de collega’s verkregen kan worden. Soms geeft de cao aan de or nog ruimte om enkele dagen collectief vast te stellen: uit de ADV-dagen of uit het vakantietegoed. Goed kijken of de cao die ruimte aan de or biedt. http://www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/themas/or_en_pvt/or_en_arbeidsvoorwaarden/artikelen/verplichte_vakantiedagen/
fisbel