Hoe herken ik een nep document?

Er staat een stempek en handtekening op. Hoe kan ik nagaan of deze echt zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het is nep dat voel ik!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gewoon document met handtekening en stempel. Verder geen bijzonderheden waaraan ik de echtheid kan controleren.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Laat ik het dan zo formuleren, op mijn werkplek hebben wij een stempel van het gebouw. Daarnaast hebben we een ouder man rondlopen die toestemming heeft om in het stort hok te kijken voor bruikbare spulletjes (oude bureaustoelen en tafeltjes), die knapt hij op en verkoopt ze dan, het geld gaat naar de voedselbank. Nu open ik Word en ik schrijf een brief aan de beste man, dat dit niet meer mag bla bla bla, stempel erop, handtekening van de demand manager, mijn telefoonnummer en hopla valse brief. Niet te controleren, want hij gaat mij bellen, en ik zeg dat het klopt.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik bedoel: "ik vervals de handtekening van de demand manager"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitreksel van het strafregister. Is er een manier om te kijken of de stempel van een stempel afkomstig is of van de printer ? Op het oog is het niet te zien.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Een stempel geeft altijd een beetje af. Je zou kunnen proberen je vinger iets vochtig te maken en zachtjes over de afruk te wrijven, als het een stempel is krijg je meteen een veegje. Maar! Let op, als het document is afgedrukt met een inktjet krijg je het ook. De meeste bedrijven gebruiken gelukkig een laser printer, dus als de stempel wel af geeft en de tekst van het document niet ben je al redelijk zeker dat de stempel echt is. Ook kan je bij afdrukken van een laserprinter de tekst voelen, deze liggen een beetje op het papier, terwijl bij inkt de tekst meer in het papier zit. Die voel je dus niet zo duidelijk.

Het beste antwoord

Uit de reacties blijkt dat het om een uittreksel Strafregister of een Verklaring omtrent Gedrag gaat. De echtheid daarvan kun je nagaan door de echtheidskenmerken van het originele document na te gaan. Die kenmerken staan beschreven op de website van de rijksoverheid (zie bron 1)

Mocht er daarna nog onduidelijkheid bestaan over de echtheid van dit document, dan moet je hierover contact opnemen met Centraal Orgaan Verklaringen Omtrent Gedrag van het ministerie van Justitie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er gegevens op staan van de afzender dan kan je altijd contact opnemen om te informeren of de brief daar vandaan komt. Het is dan even handig om bijvoorbeeld op internet te kijken welke contactgegevens je daar tegen komt. Daarnaast kan het geen kwaad op om internet te kijken of er iets bekend is over dit document, misschien staat het vermeldt over oplichting ed. Maar als er verder geen contactgegevens of zo op staan, het niet duidelijk is van wie het is of dat het niets met jou te maken hebt, dan kan het zijn dat het inderdaad vals is.