Opdrachtgever houd geld in voor een maaltijd tijdens werk, zelfs als je niet mee eet. Mag dit?

Er word 12,50 ingehouden voor een avondmaaltijd tijdens een 12 uurs dienst. Ik neem altijd eigen eten mee en heb dit aangegeven, ze blijven het geld inhouden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt het over een "opdrachtgever" (m.a.w. geen werkgever) , dus is er tussen jou en deze opdrachtgever een overeenkomst met eventueel nog algemene voorwaarden van toepassing.

Hamvraag is dan: wat staat er in de overeenkomst en de voorwaarden?

Staat hierin duidelijk dat er bij 12-uursdiensten een maaltijd wordt verstrekt en daarvoor kosten in mindering worden gebracht op jouw factuur dan klopt dit: je bent dit overeengekomen en je bent daarmee dus akkoord gegaan. Hooguit kun je ze dan nog vriendelijk verzoeken om voor jou een uitzondering te maken, maar verplicht is opdrachtgever dat niet.

Staat er niets vermeld in overeenkomst en voorwaarden dan is de inhouding onrechtmatig, en dient opdrachtgever die inhouding te staken en met terugwerkende kracht te corrigeren.