Krijg ik opslag wanneer ik 5 jaar vast in dienst ben ?

Is de werkgever verplicht om werknemers die 5 jaar vast in dienst zijn opslag te geven door hun werkervaring ? Ik ben een vrouw, bediende, vanaf volgend jaar januari 2014 werk ik 5 jaar met een vast contract als Printroom Operator. Bruto verdien ik 2000 euro, netto 1400 euro. Mijn job is nochtans heel verantwoordelijk omdat ik alles alleen doe. Er is ook grafische vormgeving bij sinds 2010 waar ik nog geen opslag van heb gezien (dat toch een 'meerwaarde' is voor het bedrijf omdat dat er bij kwam bij mijn takenopdrachten).

De loonsverhogingen zouden 'bevroren' zijn in België, vermoedelijk dus ook nog volgend jaar. Dus is het twijfelachtig of ik wel meer loon zal hebben, noch door opslag noch door indexaanpassing? Ik durf het zelf ook niet te vragen aan mijn werkgever omdat hij ooit eens zei "Je mag me alles vragen, zolang het maar niet over geld gaat." Dus heb ik schrik om er zelf over te beginnen. Ik kan hem wel laten weten dat volgend jaar in januari ik 5 jaar vast werk, en dan afwachten met het evaluatiegesprek in januari.

Maar wat kan ik verwachten, en wat kan ik zelf best zeggen / doen? Ik doe mijn job véél te graag om van werk te veranderen. Pro's en contra's zijn er altijd.. Liever geen stress en weinig geld, dan veel geld en gezondheidsproblemen door stress! Maarja, ik woon nog thuis en wil in mijn eentje gaan wonen (klein appartementje kopen). Dus probeer ik al zo veel mogelijk geld te sparen. Meer verdienen zou nog wenselijker zijn..

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als daar niets over in je contract of CAO (als dat ook in België bestaat), staat, dan denk ik niet dat je daar aanspraak op kunt maken.

Antwoorden (1)

Loonafspraken kunnen vastgelegd zijn in een CAO. Die kun je het beste als eerste raadplegen. Is er geen sprake van een CAO dan hoeft je werkgever je geen opslag te geven. Het mag natuurlijk wel en is ook zeer wenselijk, maar het is geen plicht.

De enige verplichting die een werkgever heeft aangaande salaris is dat hij je niet onder het minimum betaald. Verder staat het hem of haar vrij om jou te betalen wat hij wil. Je hebt dus geen recht op opslag.

Je kunt wel een gesprek aangaan en aangeven waarom jij vindt dat je een salarisverhoging waard bent. Ook zou je kunnen overwegen om samen met je werkgever mogelijkheden tot promotie te onderzoeken. Succes!