Mag je worden ontslagen als je een vakdiploma niet haalt?

Hallo, mijn vraag is... Wij dienen binnen 2 jaar 4 examens te halen, dit is volgens de wet opgelegd. Maar als je dit nu niet haalt mag je werkgever je dan zomaar ontslaan?

Toegevoegd na 1 dag:
De Nederlandse wet legt dit op aan financiële adviseurs, zij dienen de wft diploma's te behalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bedoel je .." niet haalt " ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan je niet halen allemaal interpreteren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is er moeilijk aan de woorden 'examen' in combinatie met 'niet halen'

Antwoorden (2)

Lees eerst wat hierover staat in de cao of arbeidsovereenkomst. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er over zo'n wezenlijk punt niets in staat. Mijn antwoord zou zijn: ja. dat mag hij. Je beantwoordt dan namelijk niet aan de eisen van het vak waarvoor dewerkgever je heeft aangenomen en waarvoor hij je betaalt.
Computoon
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
Wat voor werk doe je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste antwoord wat je kunt geven zonder aanvullende informatie maar beter is het om meer informatie te vragen denk ik.
Zomaar ontslaan niet. De werkgever zal kunnen aantonen, en dat zal hij denkelijk via de kantonrechter doen, dat hij overtollig ongekwalificeerd personeel heeft in strijd met de wettelijke bepalingen. Anders gezegd: hij geeft een gewichtige reden tot ontslag. Immers hij moet personeel in dienst hebben dat wel de juiste diploma's heeft.

Ontslag zou via een ontslagvergunning kunnen gaan, ook vanwege die gewichtige reden, maar via de kantonrechter is sneller ( vreemd genoeg), en definitief.
In de CAO zal er niet veel over staan gezien nieuwe wettelijke bepalingen omtrent de kwalificatie van personeel.
Op dit moment speelt bijvoorbeeld de kwestie dat een werknemer als hij met bestrijdingsmiddelen moet werken, een diploma moet hebben. Zo zijn er veel voorbeelden.

Er komt dus geen ontslag op staande voet, maar ontslag zit er wel in, zonder de juiste diploma's voor de werknemer.
Er zit een andere kant aan het hele verhaal: voor een werknemer kan een extra cursus, opleiding, diploma etc. alleen maar gunstig zijn,. De eisen van de samenleving worden groter en je wordt meer waard.

Toegevoegd na 4 minuten:
In het arbeidscontract zal er ( hoop ik) niets over staan. Anders is er een ontbindende voorwaarde opgenomen en dat kan inhouden dat de werknemer als hij op x datum het diploma niet heeft, de arbeidsovereenkomst van rechtswege ontbonden is. Dan staat ie per die datum op straat en daar is dan helemaal niets meer aan te doen. En geen uitkering ook. want zo'n clausule is zelfmoord.