heeft een werknemer recht op inzage financieel jaarverslag van de bv?

Wanneer hij dit recht heeft is het dan ongepast om dit te vragen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Heeft een werknemer recht op inzage in het financieel jaarverslag van de bv? Nee.
Je kunt wel inzage vragen nadat de jaarrekening definitief is want 'nee heb je en ja kun je krijgen'. Hoe kleiner het bedrijf is (de 'eenmansbv') hoe vreemder de vraag zal overkomen, althans dat is mijn indruk.

Bij de KvK wordt het een en ander gedeponeerd. Hoe groter de rechtspersoon, hoe meer gegevens bij de KvK terecht moeten komen.

Maar voor een kleine bv is alleen een verkorte balans met beperkte toelichting nodig, niet eens een verlies-en-winstrekening. Daar heb je niet zoveel aan. Als het eigen vermogen is toegenomen ten opzichte van het voorafgaande jaar, zou je daaruit (in de meeste gevallen) kunnen afleiden dat er winst is gemaakt. Maar je ziet niet de wijze waarop deze tot stand is gekomen. (Wat was de omzet? Wat waren de kosten? Waren er incidentele baten en lasten? Is er flink afgeschreven op nieuwe productiemiddelen waardoor de winst 'gedrukt' is?)

Een kleine rechtspersoon is een rechtspersoon die op twee opeenvolgende jaren aan twee van deze criteria voldoet: balanstotaal < 4,4 miljoen euro, netto-omzet < 8,8 miljoen euro en minder dan 50 werknemers. Daaronder vallen nogal wat bv's.

Op de bronpagina kun je zien welke gegevens moeten worden gedeponeerd afhankelijk van het totaal van de activa, de netto-omzet en/of het aantal werknemers.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat recht heb je niet want je bent geen aandeelhouder maar je kunt bij de kamer van koophandel tegen betaling het jaarverslag inzien. Als je een beetje een goede verstandhouding hebt met de directie dan zou je het gewoon kunnen vragen en zeggen dat je interesse in het bedrijf hebt en graag het jaarverslag zou willen inzien.

Maar dat verzoek voor inzage kun je natuurlijk beter niet doen voor de jaarrekening, want dat zal als ongewenst en bemoeizuchtig worden beschouwd.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
KVK levert alleen beperkte inzage.
Computoon
10 jaar geleden
Ja, maar dit hangt af van de grootte van de rechtspersoon. Van Shell en Philips ligt veel meer ter inzage dan van Bakker Jansen b.v. met dga J. Jansen als enige werknemer/bestuurder.