Als je van parttime naar fulltime gaat werken, dwz. van 20 uur naar 40 uur per week, verdubbelt je netto salaris dan?

Of zijn er fiscale gevolgen waardoor je netto meer of juist minder overhoudt als je van parttime naar fulltime gaat?

Toegevoegd na 2 minuten:
Beter gezegd: Of zijn er fiscale gevolgen waardoor je VERHOUDINGSGEWIJS netto meer of juist minder overhoudt als je van parttime naar fulltime gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Er kunnen 4 redenen zijn waardoor bij verdubbeling van bruto je netto niet tweemaal zo veel ontvangt..
Er is (sinds circa 10 jaar) geen belastingvrij gedeelte van je inkomen, maar vanaf de eerste cent wordt er belasting geheven.

1. Hoe hoger het inkomen des te meer belasting (incl. premieheffing AOW e.d.', het draagkrachtprincipe. Aldus: op jaarbasis in 2011 over de eerste € 18.628 33%, van € 18.628 tot € 33.436 41,95%, van € 33.436 tot € 5.5694 42%, boven 55694: 52%.

2. In plaats van een belastingvrij gedeelte van je inkomen wordt er een korting gegeven op die in te houden loonheffing (inkomstenbelasting), de heffingskortingen. Op jaarbasis: Algemene heffingskorting € 1.987, arbeidskorting (maximaal) € 1.574 (tot 57 jaar). Dat betekent dat over de eerste circa € 6.000 per jaar de belasting wordt verlaagd tot € 0 door de algemene heffingskorting.

3. met een inkomen boven het maximum dagloon wordt er geen werknemerspremie ingehouden

4. Voor de inhouding van de werknemersbijdrage pensioenpremie geldt een bijdragevrij deel van je salaris/loon, namelijk dat deel van je arbeidsinkomen waarvan het pensioeninkomen door de premiebetaling AOW wordt gevormd, de AOW franchise. Dat betekent dus dat over het "onderste"deel van je loon geen pensioenpremie wordt ingehouden dus over het hoger deel wel.
Nog simpeler is het niet te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je salaris wordt minder dan het dubbele
ik weet niet of het nog zo heet maar je hebt een belastingvrije voet (dus een deel waar je geen belasting over betaald) EN je betaalt belasting in schijven.
Als met 20 uur je hele salaris in de laagste schaal valt, schuif je met hetgeen je extra verdient mogelijk door naar de tweede schijf en dan ga je daar meer belasting over betalen.
Aan de andere kant hakken de ziektekosten er relatief weer minder in, maar van 20 naar 40 uur denk ik toch dat je niet 2x zo veel gaat verdienen (ik gok zo 10% minder)