Ben ik verplicht om 1-jarig contract na bijna 9 maanden alsnog te ondertekenen?

Sinds eind januari 2013 ben ik weer terug bij een bijbaantje waar ik een jaar eerder ontslag had genomen. In januari heb ik een gedeelte salaris gekregen (omdat ik niet de volle maand heb gewerkt) en vanaf februari elke maand het volle bedrag op mijn rekening ontvangen.

Nu heb ik voor dat werk in januari geen contract ondertekend. Juridisch gezien mag ik dan aannemen dat ik een contract heb voor onbepaalde tijd.
Nu lag er gister op mijn werk een contract voor me klaar die ik volgens mijn baas nog even moet tekenen.
- Het gaat om een 1-jarig contract
- De ingangsdatum is 01-01-2013

Mijn baas heeft mij onterecht willen ontslaan, ben daartegen in verweer gegaan en gelijk gekregen. Diezelfde dag zag op dit contract liggen en dacht meteen dat dit mijn baas z'n idee was om mij in januari 2014 alsnog (zonder problemen) de deur te kunnen wijzen. Daarom is mijn vraag:

Mag mijn baas mij nu nog een 1-jarig contract aanbieden, terwijl ik juridisch gezien nu een contract voor onbepaalde tijd heb? En mag de ingangsdatum van dat contract wel 01-01-2013 zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo heb je een contract voor onbepaalde tijd als je niet getekend hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat er dan geen afspraken zijn gemaakt over de duur van het contract, dus kan je ervan uitgaan dat het een contract voor onbepaalde tijd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen contract is ook geen contract voor onbepaalde tijd en ja de werkgever mag het jou nu laten ondertekenen. Je bent zelf ook niet handig geweest om zonder contract te gaan werken, je werkgever kan ook gewoon zeggen dat er geen contract is en zeggen dat je morgen al niet meer hoeft te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Pelle zegt is zeker weten niet waar! Dat is informatie die ik van het juridisch loket en een jurist heb gekregen. Het is precies zoals ik het zei:
Er zijn geen afspraken gemaakt over de duur van het contract en omdat je wel elke maand loon ontvangen hebt heb je juridisch gezien een vast contract.

Het beste antwoord

Ja jouw baas mag jou dit contract voorleggen doch jij bent niet verplicht om het te ondertekenen.
Ga er wel van uit dat je zelf jouw werksfeer mee 'verpest' als je hierover geen aanvaardbaar compromis met jouw baas kan bekomen.

In elke situatie heeft elke betrokkene evenredig gelijk en evenredig ongelijk dus je kan jezelf maar beter afvragen in hoeverre 'jouw gelijk willen halen' jou ook op lange termijn goed uitkomt.

Tenslotte trekt de baas altijd aan het langste eind als de werknemer enkel gelijk wil halen om gelijk te halen.
Je mag/moet op je strepen staan als je gelooft dat je écht recht hebt op iets maar als je je gelijk wenst te halen op basis van 'de baas tegenwerken' dan verlies je op korte of lange termijn altijd.

Aan jou de keuze om een weldoordacht gesprek aan te gaan met jouw baas op basis van wederzijds respect dan wel op je strepen te staan vanuit puur eigenbelang of vanuit irritatie tegenover de baas.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zover ik weet, moet je werkgever je binnen een maand een nieuw contract bieden. Ook mondelinge afspraken hierover zijn rechtsgeldig. Maar ik vermoedt dat het hier gaat om je er legaal uit te kunnen werken, daar moet je niet mee akkoord gaan en dus niet tekenen. Zeg tegen je werkgever dat je er een deskundige naar laat kijken voordat je tekent en doe dat ook. Stap hiermee naar de vakbond of naar het juridisch loket, zodat je zeker weet waar je aan toe bent en welke stappen je moet ondernemen. Naar de vakbond kun je alleen als je lid bent, het juridisch loket is gratis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets tekenen! Je bent dit niet verplicht. Mijn inziens ben je gewoon in vaste dienst. Werkgever kan jou niet dwingen om met terugwerkende kracht een contract te tekenen.