Mag je ontslag nemen om voor een andere werkgever te gaan werken als je wegens onder andere je huidige werkomstandigheden, in de ziektewet zit?

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor alle duidelijkheid: de opzegtermijn houd je natuurlijk in acht...

Toegevoegd na 21 minuten:
De`ziektewet heeft met de omstandigheden op de werkvloer te maken.. een andere baan zou in kunnen houden dat het herstel vlugger verloopt..dus om dan de mogelijke nieuwe werkgever op de hoogte te stellen is toch niet nodig dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

ja dat mag, maar... Je werkgever hoort jouw reïntegratie niet in de weg te staan... Hij hoort voor jou dus passend werk te vinden al dan niet bij hem zelf. Zelf sol mag altijd ook in de ziektewet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mja, arbeid verrichten tijdens je ziekte is een reden tot ontslag op staande voet. Op die manier ben je snel van eerste baan af, maar dit is niet de koninklijke weg, doe het maar netjes...

Toegevoegd na 7 minuten:
Ah, je wilt solliciteren dus.
Volgens mij mag je niet solliciteren, want als je gaat solliciteren kun je vaak dus ook bij je eigen baas aan het werk, al is het maar zittend vervangend werk oid. Dit zul je dus eerst met je bedrijfsarts moeten overleggen, of met de instantie die over je ziekteverzuim gaat. Je zult dus eerst toestemming moeten vragen.

En ik denk niet dat het tactisch slim is om bij een sollicitatie te vermelden dat je op dat moment in de ziektewet zit.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik niet..is ook niet de vraag... solliciteren tijdens je ziektewet mag dat?
Je mag te allen tijden ontslag nemen. Wel in achtneming van de opzegtermijn natuurlijk.
Maar let wel, dat een andere werkgever niet staat de wachten op iemand die ziek is.

Het is beter om dit te bespreken met je werkgever, zodat deze in ieder geval op de hoogte is dat je solliciteert. Je zou zelfs een outplacement traject kunnen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in de ziektewet zit mag je prima solliciteren.

Gaan werken voor een ander, dan moet je eerst je baan opzeggen, opzegtermijn afwachten (zoek dat uit, soms een maand soms langer, is wel te vinden), en dan pas voor de volgende aan de slag.

Je moet dus even aan je volgende werkgever duidelijk maken hoe lang ie op je moet wachten. En als ie je graag wilt hebben, wacht ie wel... (maarja, je hebt niet altijd de keuze).

Ontslag nemen is vaak een slecht idee! je hebt dan geen recht op WW, je komt direct in de bijstand (en ik heb ervaring met bijstand.. doe mij maar WW.. )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van baan veranderen mag. Maar...weet je zeker dat je echt bij het UWV in de Ziektewet zit (geldt maar voor bepaald aantal gevallen) en dat niet je werkgever je loon doorbetaalt?
Als je werkgever je loon doorbetaald meldt je werkgever je na 42 weken aan bij het UWV. Daar sta je dus als ziek geregistreerd.
Als jij (of je werkgever voor jou) geld van het UWV ontvangt ben je daar sowieso bekend.
Mocht je bij je nieuwe werkgever weer ziek worden, dan moet je wellicht het een en ander komen uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontslag nemen mag altijd, maar een andere baan vinden kan moeilijk zijn als je nu in de ziektewet zit.