Hoe hoog is het verzoringsgehalte als verpleegkundige?

Mijn oog is gevallen op de studie verpleegkunde HBO voor volgend jaar. Alles hiervan vind ik super tof en wil dit graag in een ziekenhuis gaan doen. Alleen kijk ik tegen het verzorgende gedeelte op. Denk dan aan: patiënten wassen, poep & plas opruimen, ze helpen naar de wc te gaan en van dat soort taken. Daarom vraag ik mij af hoeveel je hiermee te maken gaat krijgen tijdens de studie, aan het begin van je carrière en als je al wat meer ervaring hebt/bent doorgegroeid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je hier tegen op ziet dan lijkt me dit beroep niets voor jou, dit hoort nu eenmaal bij het werk...mijn dochter doet de opleiding verpleegkunde en krijgt hier bij haar stage ook mee te maken dus tijdens je opleiding zal je dit zeker tegen komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat blijft er dan nog over wat jij wel zo verschrikkelijk leuk vindt? Het hele werk draait om patiënten en papierwerk.... Misschien kun je beter een kantoorbaan zoeken met alleen papierwerk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of toch iets van doktersassistente?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben gast77974. (even een account aangemaakt omdat ik volgens mij anders niet meer kan reageren) het leuke buiten het verzorgende lijkt mij het medisch. Dus infusen aanleggen, prikken, medicatie toedienen en dat soort dingen. Dokter is eigenlijk het beroep wat ik heel graag wil. Maar aangezien ik van de havo kom moet ik dan nog vier vwo certificaten halen en een propedeuse. Daarop komt nog eens dat ik nog ingeloot moet worden. Daardoor kan ik pas op relatief oude leeftijd daaraan beginnen en financieel is het waarschijnlijk ook lastig. Dit is dus het beroep wat me het meest in de buurt leek te komen. Weet een van jullie misschien dan nog andere beroepen (op HBO niveau) die meer in de buurt komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom ben je niet doorgegaan naar het VWO? Iemand die dokter wil worden moet geen verpleegkundige worden in mijn ogen, zeker niet als er dingen gezegd worden zoals jij die zegt. Kijk eens naar alle paramedische beroepen, die zijn ook op hbo niveau: http://www.medirecord.eu/paramedisch/ onderaan staat een hele rij in het blauw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik techniek altijd alleen als optie heb beschouwt. Maar na met de opleiding civiele techniek te zijn gestopt ben ik verder gaan kijken. En ben ik na brede oriëntatie erachter gekomen dat ik de gezondheidszorg veel interessanter/leuker vind. (en dan met name dokter) Deze verlichting was echter +/- pas 5 weken geleden en kon daardoor helaas geen meeloopdagen meer bezoeken. Of andere hulpkrachten op opleidingen raadplegen. Dat is een handige lijst zeg. Alleen mis ik hier geen operatieassistent? Dat zou namelijk misschien ook wel een oplossing zijn (al weet ik daar nog te weinig over)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Operatieassistent is volgens mij niet paramedisch, het voldoet niet aan alle eisen die in die link staan denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke, bedankt voor je tijd en antwoorden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het eens met Pelle, ik denk dat je inderdaad beter een wat meer technische paramedische opleiding kunt doen. Of toch proberen te gaan voor geneeskunde, als je dat zo graag wilt. Ik werd wel eens gereden door een taxichauffeur die een relatief nieuwe paramedische opleiding deed. Was een meer medisch-technische opleiding met als uitstroomrichtingen o.a. anesthesieassistent en ambulanceverpleegkundige - maar dan dus niet echt verpleegkundig, zij vertelde o.a. dat zij in hun opleiding niet die verzorgende taken hadden. Wel in een stage het een keer gedaan moesten hebben, maar het was veel minder onderdeel van het werk. En ik meen dat er een derde uitstroomrichting was, maar dat weet ik niet meer. Maar er zijn natuurlijk meer alternatieven: fysiotherapie, anesthesieassistent, MBRT (beeldvormend en radiotechnische dingen, zoals röntgenlaborant, maar ook echo, MRI, etc.) Of je richt je op de eerste lijn, bijvoorbeeld als praktijkassistent bij een huisarts. Dan draai je zelfstandig spreekuren en begeleid je allerlei mensen. Ik denk dat je even moet bedenken of je vooral veel patiëntcontact wilt, of dat de echt technische aspecten van werk in de gezondheidszorg je ook aantrekken. En of je vooral zelfstandig wilt werken, of liever in een team. Zo is OK-assistent best interessant, maar als jij liever zelf wilt bedenken hoe je met patiënt X precies gaat helpen en wat de beste behandeling is, dan kun je misschien beter iets als fysiotherapie gaan doen waarbij je zelfs een eigen praktijk zou kunnen starten als je dat wilt en kunt. Of je zet door en je gaat verpleegkunde doen en opteert na een paar jaar werkervaring opgedaan te hebben voor de opleiding tot nurse practitioner (NP). Daarbij werk je ook heel zelfstandig en voer je allerlei handelingen uit die een arts ook uitvoert, inclusief het doen van lichamelijk onderzoek, medicatie voorschrijven en bijvoorbeeld wonden hechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na deze post ben ik even verder gaan kijken op dat nurse practitioner en toen kwam ik ook op physician assistent. Maar deze lijken heel erg op elkaar volgens mij? weet jij hier een duidelijk verschil tussen? Want dit lijkt me helemaal mijn ding te zijn!

Antwoorden (1)

Dat hangt er heel erg vanaf waar je werkt. Bij veel thuiszorgorganisaties is de persoonlijke verzorging losgekoppeld van de verpleging. De verzorgenden gaan mensen wassen en aankleden en bijvoorbeeld helpen met wisselen van stomamateriaal, en de verpleegkundigen gaan dan de wijk in voor het wisselen van katheters, blaasspoelen, uitzetten van medicatie, geven van injecties, inbrengen neusmaagsonde, etc. Maar als je in een ziekenhuis werkt, dan zul je ook als verpleegkundige heel vaak je dag beginnen met het wassen en aankleden van mensen en naast het delen van medicatie moet je dan ook echt wel eens mensen naar het toilet helpen e.d. Idem in verpleeghuizen en revalidatiecentra.

Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat je als verpleegkundige niet goed op je plaats zit als je echt niet van die verzorgende taken houdt. In elk geval tijdens je eerste stages zul je bijna alleen maar daar mee bezig zijn en ook tijdens je werk kom je het gewoon tegen. Wel zijn er natuurlijk doorgroeimogelijkheden: als je gaat werken als SEH- of amculanceverpleegkundige, of als je zelf spreekuren gaat draaien als verpleegkundig specialist zoals stoma- en continentieverpleegkundige (hoewel dat je dan vast ook tegenstaat), verpleegkundig reumaconsulent, verpleegkundige op een pijnpoli, OK, sociaal psychiatrisch verpleegkundige of als je je vooral richt op management en organisatie, je een adviserende functie ergens zoekt, dan zul je veel minder die verzorging doen.

Sowieso op de polikliniek zul je minder vaak mensen wassen en verzorgen dan in een klinische setting. En hoewel het werken in bijvoorbeeld een revalidatiecentrum heel anders is dan in een ziekenhuis, zijn er soms ook grote verschillen per afdeling. In de revalidatie zul je bijvoorbeeld op een neuro of traumatologie-afdeling veel meer ook verzorgende taken doen dan wanneer je werkt met chronisch pijnpatiënten die vaak ADL-zelfstandig zijn en waar je als verpleegkundige veel meer begeleidende en coachende taken hebt. En in een ziekenhuis is een IC natuurlijk totaal anders dan een afdeling orthopedie waar mensen bijna altijd komen na een operatie en waar ze vooral worden gestimuleerd om zo snel mogelijk weer zelfstandig naar het toilet en onder de douche te gaan. Maar ook als je bijvoorbeeld op een afdeling psychiatrie werkt, zul je gewoon af en toe een patiënt moeten helpen op het toilet of bij het aankleden. Het hoort er toch wel een beetje bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is hele nuttige informatie, bedankt!