Om dit werk te doen, moet je eerst een diploma halen.
Dit diploma word uitegeven door de SVPB (Stichting Vakexamens van de Partuculiere Beveiligingsorganisaties) Zonder DIT diploma, mag je het beroep Particulier Onderzoeker niet uitvoeren.

Dit examen is vrij pittig en bestaat uit meerdere modules:
- Basiskennis particulier onderzoek
- Wettelijke kaders particulier onderzoek
- Onderzoek en rapportage

In de eerste bron staat een PDF met wat extra info over deze examens, je kan ook een examen oefenen. Ik wil dit zelf op een dag ook nog eens gaan doen, maar het is niet makkelijk om deze wereld binnen te komen. Als je dit gaat doen, kan je beter meteen voor jezelf beginnen, de kans dat je word aangenomen ergens is erg klein.

In de tweede en derde bron, een link naar een opleidingsinstituut die wel voldoet voor de opleiding. Ik ga zelf op een dag de opleiding bij Minerva (de derde) doen. Ook omdat ze nog extra cursusen aanbieden, die niet verplicht zijn, maar wel handig.

Omdat ik op de website van http://www.scheidegger.nl (de link van jodokus) nergens kan vinden dat dit ook een erkent diploma is twijfel ik daar aan. Er word ook gezegd dat je het examen thuis maakt. En er word gezegd: Wanneer je beide modules met een voldoende afrondt, dan ontvang je het diploma 'Privédetective' van Scheidegger Opleidingen. (beide mudulles? Volgens de SVPB moet je er 3 doen) En er word gesproken over het diploma "privédetective van Scheidegger" i.p.v. "het diploma Particulier Onderzoeker" wat de officiele naam is.

In de WPBR (Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008973/geldigheidsdatum_20-07-2013#Paragraaf1
is vastgesteld dat iedereen die wil werken als Particulier onderzoeker het officiële diploma in bezit heeft, een vergunning heeft om dit werk uit te voeren en toestemming van de politie. Die toestemming word meestal aangevraagd door het bedrijf waar je voor werkt, jij hoeft vaak alleen een handtekening te zetten voor de aanvraag.

Verder weet ik niet wat ik zo 1,2,3 nog moet vertellen. Ik hoop dat je iets met deze info kan.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Oud-politiemensen worden vaak privédetective.
Dat zou inhouden dat je een politie opleiding zou kunnen volgen.

Er bestaat ook een aparte opleiding voor bij Scheidegger, zie de bron.
Het is heel apart bestaan, niet zoals je op tv ziet of in de film, het is zelfs saai.
Veel echtscheidingen en weinig spectaculair werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Jodokus, ik vrees dat dit niet het officiele particulier onderzoeker examen is, en waarschijnlijk niet erkent is. Het officiële examen word namelijk afgenomen bij de SVPB (stichting Vakexames voor de Particulieren Beveiligingsorganisaties)
Daar moet je een enorm uitgebreid examen doen, op locatie (Houten of Amersfoort) Zonder dit diplame krijg je, je pas niet en mag je het beroep particulier onderzoeker niet uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@HeerVoldemort : bedankt voor deze belangrijke aanvulling.
[Ik was er al bang voor eerlijk gezegd met Scheidegger.]
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Vergeef me als ik jouw antwoord ondermijnd heb met mijn uitgebreide antwoord, ik weet er het e.e.a. van af omdat ik dit zelf ook wil gaan doen.