Wanneer ben ik verplicht mijn werkgever te vertellen dat ik zwanger ben?

Ik werk nu momenteel via het uitzendbureau (fase A) en zij weten nog niet dat ik zwanger ben.
Weet iemand toevallig hoe het zit met met hoeveel week ik het verplicht ben te vertellen?
Ik ben nu 25 weken zwanger en het is echt ook wel te zien aan me, maar goed het zijn vooral mannen waar ik mee werk en die valt dat waarschijnlijk wat minder snel op... :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom wil je het niet vertellen dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is ze weggebonjourd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt eraan. Wat is fase A?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh je bedoeld fase 1? Wanneer ga je naar fase 2?
Uiteindelijk zullen ze het wel zien en je eruit gooien omdat je niks zegt..je kunt dan beter wel iets zeggen en hopen dat ze wat kunnen regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja ik werk er net 1 week en heb een half jaar werkloos thuis gezeten dus om maar aan et werk te komen heb ik niets gezegd. Volgens mij ben je bij een sollicitatiegesprek ook niet verplicht om iets te zeggen zolang ze er niet naar vragen.
Ik zit er zelf aan te denken om het rond de 30 weken te vertellen als ze er daarvoor nog niet zelf naar gevraagd hebben. Dan hebben ze nog zo'n ruim 4 of 5 weken de tijd om vervanging te vinden...

Het beste antwoord

Wanneer moet je je werkgever vertellen dat je zwanger bent?

Volgens de wet ben je verplicht je zwangerschap uiterlijk drie weken voor de beoogde ingangsdatum van het verlof aan te kondigen. Maar om problemen in de praktijk te voorkomen en je baas niet voor het blok te zetten, is het natuurlijk het beste om het zo snel mogelijk te melden. Ook is het zo dat een zwangerschap een contractverlenging in principe niet in de weg mag staan. Als je een mondelinge toezegging voor een contractverlenging hebt gekregen, vraag dan ook nog om een schriftelijke toezegging, zodat er later geen misverstanden over kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Alleen zal een werkgever je niet vertellen dat zwangerschap de oorzaak is dat het contract niet verlengd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Werkgever kan dit best zeggen hoor, het maakt voor einde contract niet uit waarom hij niet verlengd. Werkgever komt dan niet in de problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk kan hij dit zeggen,maar hij zal het ontkennen dat hij het gezegd heeft omdat het simpelweg niet mag.

Andere antwoorden (1)

U zult voor het eindigen van fase a al met zwangerschapsverlof gaan.
De vraag is wat het voor zin heeft het te verbergen.
Zwangerschapsverlof en ziekte ten gevolge van zwangerschap valt onder het UWV en niet de werkgever (uitzendbureau)
Stel dat u wel in fase B stapt en men komt er dan achter, dan voelt men zich een beetje in het ootje genomen en zal men het eerste fase B contract niet verlengen.