Ja. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je ziek wordt tijdens een vakantie.

"Een medewerker die ziek is tijdens de vakantie heeft over die periode geen vakantie (art 7:637-2 BW). Dat wil zeggen dat een medewerker die ziek wordt voordat hij met vakantie gaat, geen uren opneemt over de dagen dat hij ziek is. Wordt de medewerker ziek tijdens zijn vakantie, dan kan hij zich direct ziekmelden. Zo mogelijk volgt hij de procedures die bij de ziekmelding horen . Doet de ziekte zich voor in het buitenland, dan is controle hierop moeilijk, waarbij de regeling over ziekmelding kan voorschrijven dat de medewerker een verklaring overlegt van een buitenlandse arts. Vindt de ziekmelding niet plaats tijdens de “vakantie”, dan kan hij mogelijk daarna aantonen dat hij gedurende een bepaald aantal dagen ziek is geweest. Over de ziektedagen die geen vakantiedagen zijn, betaalt de werkgever het loon door. De aanspraak op vakantie wordt niet met de ziektedagen verminderd."
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Nee. Tijdens ziekte (althans gedurende de eerste twee jaren van ziekte) moet het loon door de werkgever worden doorbetaald. Wel moet je de voorschriften van het bedrijf en de arbodienst opvolgen. Wat betreft de relatie ziekte & ontslag: Normaal gesproken geldt gedurende de eerste twee jaar van ziekte een opzegverbod, als de werkgever het ontslag wil geven via de "UWV-weg". Maar het opzegverbod tijdens ziekte geldt niet bij bijv. ontslag in de proeftijd, bij ontslag op staande voet, bij opzegging van het dienstverband door de curator in een faillissement, bij het aflopen van een contract voor bepaalde tijd of bij het niet meewerken aan reïntegratie. Een ontslagverbod tijdens ziekte is ook niet van toepassing als een werknemer ziek wordt NADAT de aanvraag voor een ontslagvergunning door UWV WERKbedrijf ontvangen is. De werkgever kan bij een ontslag ook kiezen voor een ontbindingsprocedure via de kantonrechter. Wanneer het tot juridische stappen komt, is de rechter niet aan het opzegverbod tijdens ziekte gebonden, maar hij houdt er in de praktijk doorgaans wel rekening mee. De rechter moet namelijk nagaan of het ontbindingsverzoek van de werkgever verband houdt met de ziekte van de werknemer. Zo ja, dan zal de rechter doorgaans de arbeidsovereenkomst niet ontbinden. Tenzij er bijkomende omstandigheden zijn. Zo nee, dan zal de rechter doorgaans ontbinden mits is voldaan aan de overige eisen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@computoon, nav je 1e reactie: als je in de (gemeente)ambtenarij verlof aangevraagd hebt en dit is goedgekeurd, wordt dit verlof gewoon van je verlofdagen afgeboekt, ook als je je daarna alsnog ziek meldt.
Computoon
10 jaar geleden
Ambtenaren werken niet op basis van een arbeidsovereenkomsy maar op basis van een aanstelling. Dus wanneer je 3 weken vakantieverlof aanvraagt en je wordt de eerste dag ziek ben je toch die dagen kwijt als vakantiedagen? Hoe dan ook, voor wie werkt onder een arbeidsovk geldt het Burgerlijk Wetboek. Ziektedagen zijn geen vakantiedagen als aan de regels wordt voldaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een arbeidsovereenkomst en een aanstelling?
Computoon
10 jaar geleden
Een aanstelling is een "eenzijdige publiekrechtelijke rechtshandeling waarmee iemand als ambtenaar benoemd wordt."
Een arbeidsovereenkomst is een tweezijdige overeenkomst, namelijk tussen een werkgever en een werknemer. Rechten en plichten zijn daarmee niet geheel gelijk aan elkaar, hoewel veel zaken vergelijkbaar zijn. Er gelden bijv. andere regels voor ontslag dan in het burgerlijk recht. Die regels staan in de Ambtenarenwet en onderhangende regelingen. Hoewel ambtenaren in het algemeen stakingsrecht hebben, mag het militair personeel van Defensie niet staken. Een gemeenteambtenaar mag ook geen lid zijn van de gemeenteraad van de gemeente waarin hij ambtenaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank! Inmiddels was ik zelf ook op onderzoek gegaan. Ik ben ambtenaar maar ik heb me nooit gerealiseerd dat ik aanstelling heb ipv een arbeidsovereenkomst. Weer wat geleerd -;) In de praktijk verschilt er niet veel denk ik, maar volgens jou is het verlof tijdens ziekte daarom een verschil.
Computoon
10 jaar geleden
Lees ook deze prachtige ambtelijke volzinnen in het hoofdstuk " Vakantieopbouw tijdens ziekte, arbeidsongeschiktheid en andere redenen van afwezigheid". Ze komen van de site van CAR-UWO, met de arbeidsvoorwaarden voor gemeenteambtenaren. Zie met name artikel 6.2.6 lid 1b. De (Uit artikel 6.2.3): "4.Indien aan de ambtenaar op zijn verzoek vakantie wordt verleend op werkdagen, waarop hij wegens ziekte slechts gedurende een gedeelte daarvan zijn arbeid kan verrichten, wordt het aantal vakantie-uren van de ambtenaar verminderd met het aantal uren waarmee het aantal vakantie-uren verminderd zou worden ingeval de ambtenaar niet gedeeltelijk wegens ziekte verhinderd zou zijn geweest tenzij het bevoegde bestuursorgaan dat de vakantie verleent in naar zijn oordeel daarvoor in aanmerking komende gevallen anders beslist." Of deze:
Artikel 6:2:6
1.Indien in enig kalenderjaar de vakantie geheel of gedeeltelijk niet is verleend:
a.op verzoek van de ambtenaar;
b.als gevolg van afwezigheid wegens ziekte die niet aan de schuld of nalatigheid van de ambtenaar is te wijten of
c.als gevolg van verblijf in militaire dienst anders dan voor eerste oefening,
wordt de niet genoten vakantie in een volgend kalenderjaar verleend, tenzij het belang van de dienst of de belangen van de andere ambtenaren zich daartegen verzetten.
Een verzoek als bedoeld onder a kan achterwege blijven, indien de niet genoten vakantie minder is dan een nader door het college te bepalen aantal uren. 1.De wegens ziekte tijdens een vakantie niet genoten vakantie-uren worden als niet verleend beschouwd, indien de ambtenaar aannemelijk kan maken dat hij, ware hem geen vakantie verleend, op die uren verhinderd zou zijn geweest zijn betrekking te vervullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wederom dank. Ik heb het eerste stukje tekst al 4 x gelezen en nog weet ik niet zeker wat ze nu bedoelen. Prachtige volzinnen inderdaad, waar ik in mìjn functie niet mee weg kom hoor -:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier sla je de plank toch lichtelijk mis. Daar er een ontslagprocedure op is gestart voor dat het persoon ziek werd kan de ziektetijd niet langer duren dan aan het moment van ontslag.
Computoon
10 jaar geleden
Reagerend op theodbn:
Nee, wat ik schreef klopt. In een van de reacties hierboven schreef ik dat er een opzegverbod geldt tijdens ziekte. (En noemde vervolgens wat uitzonderingen daarop). Daarop volgde de alinea: "Een ontslagverbod tijdens ziekte is ook niet van toepassing als een werknemer ziek wordt NADAT de aanvraag voor een ontslagvergunning door UWV WERKbedrijf ontvangen is." Het gaat dus niet om allerlei dingen die het bedrijf intern al aan het regelen is maar om de vraag of de ontslagaanvraag door UWV Werkbedrijf ontvangen is. Vanaf dat moment 'helpt' ziekmelden niet meer om opzegging tegen te houden. Als de vergunning wordt verleend, kan de werkgever het dienstverband opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn, ook als de werknemer op dast moment ziek is. En daarna houdt de loondoorbetalingsplicht op. Als de werkgever niet kiest voor UWV WERKbedrijf maar voor de ontbindingsprocedure via de kantonrechter, is het de vraag of en op welke wijze die rekening houdt met de ziekte.

Andere antwoorden (1)

Ziekmelden bestaat al jaren niet meer.
Klinkt misschien raar maar ziekmelden komt uit de tijd van de ziektewet en briefjes bij het UWV

Je vraagt je werkgever om met behoud van loon thuis te mogen blijven.
Als deze akkoord is dan is de mate van "ziek zijn" bepalend.
De vraag is: kan je ondanks het ziek zijn nog enigzins van het verlof genieten.
Daarvoor kan hij je op je vakantieadres naar een arts sturen.
Of als je thuis bent naar de Arbo arts.
Het kan dus zijn dat je ziek bent maar niet ziek genoeg om je verlof om te kunnen laten zetten naar verzuim tgv ziekte.