kan je werkgever je vragen om in je eigen lunchpauze telefonisch bereikbaar te zijn iederedag? zodat je amper tijd hetb om te eten?

De werkgever wil dat de telefoon bereikbaar is tijdens de lunchpauze.
Dit is echter onze eigen tijd en deze tijd wordt niet gecompenseerd. Je kunt dat niet van je werkplek weg. Mogen ze dit van je eisen? Het is niet incidenteel het gaat om tussen de 3 en de 10 telefoontjes per pauze. Er is
ook geen mogelijkheid om in ploegen te gaan eten of op een ander tijdstip te pauzeren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Vragen kan je werkgever je het altijd, je hoeft dit echter niet te doen, wel kun je met je werkgever afspraken maken hierover, of je neemt langer pauze, je haalt de tijd dat je met telefoontjes bezig bent in, of hij betaald je die tijd uit. Je hebt recht op pauze, kijk ook je cao hier eens op na, het kan dat daar in staat, dat je 4 uur achtereen gesloten mag werken en dan een bepaalde tijd pauze moet nemen, daar kan ook een duur van de pauze in omschreven staan, als je dat kunt vinden, dan sta je nog sterker tegenover je werkgever.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"In de Arbeidstijdenwet staat hoe lang werknemers per dag en per week mogen werken en wanneer zij recht hebben op pauze of rusttijd. Die regels zijn er met het oog op gezondheid, veiligheid en welzijn, maar ook om werk, privé en zorgtaken te kunnen combineren. De regels gelden voor werknemers van achttien jaar en ouder. Voor jongeren tot achttien jaar gelden aparte regels.

In principe geldt de Arbeidstijdenwet voor iedereen die voor een werkgever werkt, dus voor alle werknemers, inclusief stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden. Sommige regels over arbeidstijden gelden niet voor leidinggevenden en hoger personeel (als het loon bij een voltijd dienstverband minstens driemaal het minimum loon bedraagt).

Werkt een werknemer langer dan vijfeneenhalf uur, dan heeft hij of zij recht op minimaal 30 minuten pauze. Die mag worden gesplitst in twee keer een kwartier. Werkt de werknemer langer dan tien uur, dan is de pauze minstens 45 minuten. Deze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen afspraken worden gemaakt over minder pauzes. Maar als de werknemer langer dan vijfeneenhalf uur werkt, heeft hij of zij in ieder geval recht op vijftien minuten pauze."

Nu is de vraag of telefoontjes aannemen moet kunnen tijdens je pauze en nee dat mag dus niet:

Ik werk aan de balie van een tandartspraktijk. In mijn pauze mag ik wel elders in het pand gaan zitten om pauze te houden, maar ben wel verplicht de telefoon mee te nemen en deze ook aan te nemen als er gebeld wordt. Mag dit zomaar in de pauze? De telefoon gaat soms maar 1x over in de pauze, maar ook wel eens 5x. Valt dit niet gewoon onder werktijd en zou ik dan niet gewoon de pauze doorbetaald moeten krijgen?

Antwoord:
Als u de telefoon moet aannemen bent u aan het werk en heeft u geen pauze!

Beantwoord door:
mr. J.W. Menkveld