Welke MBO opleiding moet je gevolgd hebben als je HBO forensisch onderzoeken wil gaan studeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zus volgde juridisch medewerker op mbo4 niveau, dat kan je helpen. Zij stopte later wel met hbo omdat er heel veel scheikunde/natuurkunde in zat wat zij niet kon (dus een weetje vantevoren ;) )

Het beste antwoord

Een mbo-4 diploma is voldoende. Met geen specifieke eisen, maar het is wel dikwijls nodig om een aanvullende opleiding natuurkunde te volgen omdat studenten die instromen met een mbo-diploma tijdens de studie vaak moeite hebben met de vakken Scheikunde, Natuurkunde en Biologie. Wij raden daarom aan om voor aanvang van de studie onze bijspijkercursus ‘Natuurkunde ten behoeve van Techniek’ te volgen. Kijk voor meer info op 2e link.

Hoe kom je erachter of de opleiding bij je past?

Kijk je graag naar tv-series als CSI?
Weet je ook dat die serie niet helemaal overeenkomt met de realiteit?
Ben je geduldig, precies en nauwkeurig?
Sta je stevig in je schoenen?
Heb jij een goed analytisch vermogen?
Ben je goed in biologie, scheikunde en wiskunde?

Zie hieronder welke toelatingseisen er zijn:

Voor de hbo-opleiding Forensisch Onderzoek is een havo-, vwo- of mbo-4-diploma vereist. Als je een havo- of vwo-diploma hebt, gelden vooropleidingseisen op basis van je profiel. In september 2007 zijn de profielen van havo en vwo gewijzigd. Heb je zo'n nieuw profiel, dan gelden voor jou andere toelatingseisen dan wanneer je in het bezit bent van een een havo- of vwo-diploma met een oud profiel. Hieronder vind je voor beide situaties de wettelijke toelatingseisen:

Havo - nieuwe profielen: Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid met natuurkunde of natuur, leven en technologie.
Havo - oude profielen: Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid.
Vwo - nieuwe profielen: Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid met natuurkunde of natuur, leven en technologie.
Vwo - oude profielen: Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid met natuurkunde of natuur, leven en technologie.

Voldoe je niet aan de toelatingseisen en ben je 21 jaar of ouder, dan kun je de 21+-toelatingstoets doen.
En niet onbelangrijk er is bij sommige opleidingen een numerus fixus.

Mede door tv-series als CSI is de belangstelling voor de opleiding Forensisch Onderzoek zeer groot. Daarom kent zowel de opleiding van de HvA als die van Saxion een numerus fixus: zijn er te veel aanmeldingen, dan moet je meedoen met een lotingsprocedure. Meld je dus op tijd aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
nog een paar sites die wegvielen:
Op de site van Van Hall Larenstein vind je meer informatie over Forensic Sciences, onderdeel van de hbo-opleiding Biotechnologie.
Op de website Proef! staat nog veel meer informatie over de hbo-opleiding Forensisch Onderzoek, zoals stageverhalen en video’s.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wat opgezocht, en heb een aantal goede vooropleidingen in die richting, zoals analist, gevonden. Bedankt!