Kan je tijdens een ziektemelding opnieuw ziekgemeld worden?

Ik ben een tijdje ziek en er ligt een plan waarbij ik de uren opbouw. Helaas is de opbouw te zwaar en kan ik dit nog niet halen. Ik werk deels, en deels nog niet. Is het nu mogelijk mij opnieuw ziek te melden? Zodat ik opnieuw door de arboarts beoordeeld kan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Feitelijk kan je jezelf niet ziekmelden.
Eigenlijk vraag je je werkgever om doorbetaling loon ondanks dat je niet (kunt) werken. Dat maakt de werkgever eigenlijk de verzekeraar van jouw loondoorbetaling.
Hiermee krijgt hij dus ook zeggenschap.
Door het volgen van de wet poortwachter en het inschakelen van een ARBO arts vraagt de werkgever advies (welke hij overigens niet verplicht is uit te voeren)
De arbo arts heeft dus re-integratieplan voor jou gemaakt. Nu ben je van mening dat deze te snel en te zwaar gaat. De enige optie is dan om zsm deze ervaringen door te spreken met je werkgever (casemanager) Deze kan dan besluiten of je terug gaat naar de Arbo of dat deze zich aan het re-integratieplan wil houden.
Als het laatste van toepassing is zul je een bezwaar moeten aanvragen bij het UWV tegen het re-integratieplan.
Als je echter totdat dit bezwaar behandeld wordt toch niet werkt, mag de werkgever het loon opschorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je hoeft je niet opnieuw ziek te melden, om in gesprek te kunnen gaan met de arbo-arts. leg de arts voor wat er bij je speelt en er zal gekeken worden of er een ander re-integratietraject opgestart kan gaan worden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als nu de arbo-arts de vorige keer heeft verklaard dat ik weer aan de slag kan?
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
dan kan je nu bij het aangeven, dat dat in de praktijk toch niet blijkt te gaan. je zult wel moeten onderbouwen waarom het niet gaat natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is, is het mogelijk je opnieuw ziek te melden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent nog steeds ziek, zolang je niet 100% werkt. Opnieuw ziekmelden is het dus niet maar je kunt gewoon melden dat het opbouwen te zwaar is en dat je naar minder uren wilt. Bel je werkgever en je bedrijfsarts.
Het is niet mogelijk om je opnieuw ziek te melden. Wat wel mogelijk is, en dat is zeker aan te bevelen, is in gesprek te blijven met de arbo arts, en daar aan te geven waarom je niet verder kunt re-intregeren. Niet meewerken aan een re-intregatie kan betekenen dat je werkgever je loon kan opschorten. Je moet dus duidelijk blijven in wat je wel en niet kan. Een arbo-arts zal altijd kijken naar je mogelijkheden. Een zieke werknemer kost je werkgever namelijk veel geld. Het plan zal dus bijgesteld moeten worden naar jouw mogelijkheden. Maar je weer 100% ziekmelden tegen het advies van de arbo-arts in kan je je loon kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geprobeerd in gesprek te blijven, maar de arbo-arts vindt me nu eenmaal beter. Deze arts legt zelfs de diagnose van een medisch specialist naast zich neer.
Zijn er dan nog wel mogelijkheden, behalve het UWV?