Krijg ik bij nul uren contract door betaald na brand?

Er is een brand geweest in het restaurant waar ik werk en de zaak ligt waarschijnlijk 2-3 weken plat. Ik ben nog scholiere en werk dus als bijbaantje met nul uren contract en kan het geld opzich wel missen. Ik was alleen benieuwd of ik door betaald zou krijgen. Mijn baas doet er heel vaag over en is voor niemand bereikbaar lijkt het wel, ook niet voor mijn collega's.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

In de eerste 6 maanden van een 0-uren contract hoef je alleen maar betaald te worden voor de werkelijk gewerkte uren. (In een CAO kan een langere termijn staan). Daarna voor minstens het gemiddelde aantal uren van de afgelopen 3 maanden, ook al word je niet opgeroepen.

Goed, nu de brand. Bij een brand geldt in principe de hoofdregel: geen werk, geen loon. Niet alleen voor jou maar ook voor je collega's die bijv. een contract voor onbepaalde tijd hebben. Dit is omdat deze reden voor het niet kunnen verrichten van werk niet in de risicosfeer van de werkgever ligt. Een brand is een exceptioneel risico waardoor de werkgever in principe niet verplicht is loon door te betalen.

Als de brand is ontstaan als gevolg van bijv. kortsluiting door slecht onderhoud, dan verandert de zaak. Dat slechte onderhoud had de werkgever wel kunnen voorkomen. In zo'n situatie moeten de werknemers met een 'gewoon' contract gewoon worden doorbetaald, ook als ze niet werken. Jij niet, zolang je nog geen 6 maanden voor deze werkgever hebt gewerkt. Werkte je al langer dan 6 maanden voor deze werkgever, dan is hij verplicht -ook nu hij je niet kan oproepen- je het aantal uren door te betalen dat je gemiddeld hebt gewerkt in de afgelopen drie maanden.
Computoon