Kan ik ontslagen worden met een contract voor onbepaalde tijd?

Mijn werkgever dreigt mij te ontslaan mijn werkgever is tevens mijn vader die nu prive een probleem met mij heeft en graag van mij af wil op het werk.. Kan hij met aanvoeren dat er geen werk meer is mij zomaar ontslaan of is dit niet mogelijk? Hij zegt dat het heel makkelijk is maar dit kan toch niet zomaar? En wat kan ik het beste doen als werknemer om dit tegen te gaan!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Ook bij een contract met onbepaalde tijd kunnen ze je wel ontslaan, helemaal als het gaat om bedrijfseconomische redenen. Hiervoor moeten ze dan toestemming vragen aan het CWI volgens art. 6 BBA.
Het CWI handelt volgens het Ontslagbesluit om te kijken of ze toestemming gaan geven en het uitgangspunt is het anciënniteitsbeginsel wat betekent dat de werknemers met het kortste dienstverband het eerst in aanmerking voor ontslag.
De afspiegelingsregeling kan worden toegepast als er meer dan 10 mensen ontslagen worden en dit kan gunstig zijn voor jongere werknemers omdat het personeelsbestand dan wordt ingedeeld in 5 leeftijdsgroepen en binnen elke groep wordt dan het anciënniteitsbeginsel toegepast, zo voorkom je dus dat alleen jonge werknemers worden ontslagen.
Het enige wat je dan nog kan is proberen aan te tonen dat je een zeer zwakke positie op de arbeidsmarkt hebt en dan kan toestemming geweigerd worden.
Er staat geen beroep open tegen de beslissing van het CWI. Het enige wat je kan doen is een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.

Weet niet hoelang je er werkt? Maar als dat niet al te lang is ziet het er dus somber uit voor je helaas....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ligt aan de rede van het ontslag. Dit kunnen de volgende zijn:
-Bedrijfseconomische reden
-Disfunctioneren
-Verstoorde arbeidsrelatie
-Arbeidsongeschiktheid
-Ontslag op staande voet

Om welke dit geval gaat, hoe je het kan aanvechten en of je een vergoeding meekrijgt:
http://www.ontslag.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een werkgever kan zijn werkgever alleen ontslaan als er een geldige regel is. En volgens mij is de zin ; er is geen werk meer, een goede reden.

Als het toch geen goede reden is zal hij bij de kanton rechter of bij het UWV jouw ontslag moeten aanvragen, wat dus een hele procedure is. Deze informatie haal ik uit mijn boek ; arbeidsrecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het contract kan niet voor het einde worden opgezegd door werkgever of werknemer. Dit mag alleen als hier van te voren afspraken over zijn gemaakt. De werkgever moet dan wel eerst een ontslagvergunning aanvragen bij UWV. Pas als UWV toestemming geeft, mag de werkgever opzeggen. Het is wel mogelijk om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan.