Mijn leidinggevende zegt dat ze mijn ziekmelding niet accepteert en dat ik er maar vakantiedagen voor moet opnemen. Kan dat zo maar?

Al langere tijd zit is het bedrijf waar ik werk in een re-organisatie. Tot heden mocht ik nog blijven, waar ik altijd weer blij om was. Maar door de reorganisatie zijn de collegiale eigenschappen zo erg verslechterd en collega’s behandelen me nu respectloos en overleggen niets meer met mij. Ik heb me zeer flexibel opgesteld en heb me al overal aangepast en ook op andere locaties van het werk gewerkt. Er is geen ruimte meer voor mijn eigen ideeën en ze zeggen dat ik prive niets meer mag plannen en altijd maar “stand bij”moet staan voor hun. Elke dag heb ik nu conflicten met mijn leidinggevende en collega’s. Ik heb me net ziek gemeld ivm de overmatige stress op de werkvloer en de respectloosheid van mijn collega’s.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noa en LGA, bedankt voor jullie antwoord, de reden dat ik ziek ben is omdat ik door de druk die er al langer aan de hand is al een paar weken slecht door slaap. Ik pieker er ook veel over en dat geef heel veel onrust. Met leidinggevende en collega’s heb ik dit al vaker doorgegeven en ook mijn “onvrede” willen bespreken. Ze beloven telkens weer verbetering en “aanpassingen”echter er gebeurt helmaal niets, en als ik er weer na vraag vertellen ze dat ze het nog moeten doen… ik voel me niet meer serieus genomen… Ik heb me lang “staande”weten te houden, maar nu heb ik ook al en paar dagen last van duizeligheid… met mijn huisarts ga ik de ziekmelding bespreken….en dan weer met leidinggevende doornemen… dat heeft wel even een paar dagen tijd nodig. Laatst zei leidinggevende nog tijdens een gesprek over conflicten: “als het je niet bevalt dan zoek maar ander werk. Het voelt alsof ze me bewust aan het wegpesten zijn om zo maar straks minder “gedwongen ontslagen” te hebben. Want het gaat niet goed bij ons op het werk.. Ik zal proberen een gesprek met de bedrijfsarts te plannen. Ik heb al geprobeerd adressen te achterhalen om bezwaar in te dienen, kom er wel achter dat ze allemaal onder een hoede zitten, voelt wel als een samenzwering… er is zo veel gebeurt, wat volgens mij niet door de beugel kan om ook ander collega’s “kwijt te raken”… maar dat is een ander verhaal, het gaat nu om mezelf…

Het beste antwoord

Nee, dat mag ze wettelijk niet van je eisen. Je meldt je ziek bij de personeelsadministratie of je leidinggevende. Vervolgens kan de arbodienst contact met je opnemen. De werkstress zal dan zeker besproken worden. Je leidinggevende kan je hiervoor niet zomaar ontslaan.

Of het verstandig is om op deze manier je ziek te melden kan ik me niet over uitlaten. Ik ken je situatie niet en stress kan best een reden zijn om niet meer te kunnen werken. Als leidinggevende zal je hier toch echt oog voor moeten hebben, anders functioneer je zelf niet. Wellicht kan je een klacht indienen bij zijn/haar leidinggevende, HR adviseur of - als die er is een personeelsorganisatie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat je het beste kunt doen is aan je leidinggevende te vragen wie de arbodienst of arbo arts is waar je je bij kunt melden. Alleen een arbodienst/arts mag beoordelen of je nog wel kunt werken.

Je zou je ook naar je leidinggevende pro actief kunnen opstellen door schriftelijk (email bijvoorbeeld) aan te geven dat je graag weer aan de slag bent, maar hier op dit moment niet toe in staat bent en je graag met een bedrijfsarts wilt praten om hier uit te kunnen komen.

Door je zo op te stellen sta je later sterker. De arbeidsverhoudingen liggen toch al heel erg scheef.

Het opnemen van vakantiedagen is in ieder geval niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noa, bedankt voor je antwoord, de reden dat ik ziek ben is omdat ik door de druk die er al langer aan de hand is al een paar weken slecht door slaap. Ik pieker er ook veel over en dat geef heel veel onrust. Met leidinggevende en collega’s heb ik dit al vaker doorgegeven en ook mijn “onvrede” willen bespreken. Ze beloven telkens weer verbetering en “aanpassingen”echter er gebeurt helmaal niets, en als ik er weer na vraag vertellen ze dat ze het nog moeten doen… ik voel me niet meer serieus genomen… Ik heb me lang “staande”weten te houden, maar nu heb ik ook al en paar dagen last van duizeligheid… met mijn huisarts ga ik de ziekmelding bespreken….en dan weer met leidinggevende doornemen… dat heeft wel even een paar dagen tijd nodig. Laatst zei leidinggevende nog tijdens een gesprek over conflicten: “als het je niet bevalt dan zoek maar ander werk. Het voelt alsof ze me bewust aan het wegpesten zijn om zo maar straks minder “gedwongen ontslagen” te hebben. Want het gaat niet goed bij ons op het werk.. Ik zal proberen een gesprek met de bedrijfsarts te plannen. Ik heb al geprobeerd adressen te achterhalen om bezwaar in te dienen, kom er wel achter dat ze allemaal onder een hoede zitten, voelt wel als een samenzwering… er is zo veel gebeurt, wat volgens mij niet door de beugel kan om ook ander collega’s “kwijt te raken”… maar dat is een ander verhaal, het gaat nu om mezelf…
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker! Je moet ook van je zelf accepteren dat je ook echt ziek bent hierdoor. En denken aan je eigen gezondheid is het belangrijkst. Je zult ook iemand buiten het bedrijf nodig hebben om een plan op te stellen voor de toekomst. Dat zal waarschijnlijk ook wel ander werk betekenen. In zo'n situatie probeert iedereen zijn eigen hachje te redden en ontstaat dit soort oncollegiaal gedrag. Dat is niet goed te praten. Leer je hiermee omgaan of ga je ergens anders leuker werk zoeken? Tijdens je ziekte kunnen ze je niet ontslaan, maar de arbodienst beslist uiteindelijk of je wel of niet in staat bent om te werken. De eerstvolgende stap is dus een gesprek met de arbodienst. Ik begrijp je verhaal en wens je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ding is alleen dat het erop lijkt dat je zelf aan je baas lijkt te hebben aangegeven dat je je alleen maar wilde ziekmelden vanwege de vervelende situatie. Of iig dat je je probleem op een manier verwoord hebt dat hij of zij dat op die manier kan opvatten. Het is niet vreemd wanneer een leidinggevende dat op die reden doet. Is het echt een probleem, dan moet je inderdaad zoals Noa aangeeft, langs de aangestelde bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leidinggevende mag gewoon niet vragen om vrije dagen op te nemen als iemand zich ziek meldt. Dat is m.i. de eigenlijke vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan juist vaker een probleem zijn in onze samenleving, hoe men situaties verwoord. Het is dan een interpretatie van de luisteraar jegens de verteller. En als er dan al een spanningsveld is word vaak ook geen kans meer gegeven om er “goed naar te luisteren.” Of “goed en rustig te kunnen vertellen”.
Ik heb nu al vaker meegemaakt dat ik helaas moet ervaren dat men niet “aandachtig luistert”. Snel is dan al een conclusie getrokken en oordeelt men snel. Zo heb ik het al vaak meegemaakt op mijn werk. Stonden ze maar meer open voor een duidelijkere communicatie.
Bedankt voor alle antwoorden, hier ben ik wel blij mee.