Mijn leidinggevende zegt dat ze mijn ziekmelding niet accepteert en dat ik er maar vakantiedagen voor moet opnemen. Kan dat zo maar?

Al langere tijd zit is het bedrijf waar ik werk in een re-organisatie. Tot heden mocht ik nog blijven, waar ik altijd weer blij om was. Maar door de reorganisatie zijn de collegiale eigenschappen zo erg verslechterd en collega’s behandelen me nu respectloos en overleggen niets meer met mij. Ik heb me zeer flexibel opgesteld en heb me al overal aangepast en ook op andere locaties van het werk gewerkt. Er is geen ruimte meer voor mijn eigen ideeën en ze zeggen dat ik prive niets meer mag plannen en altijd maar “stand bij”moet staan voor hun. Elke dag heb ik nu conflicten met mijn leidinggevende en collega’s. Ik heb me net ziek gemeld ivm de overmatige stress op de werkvloer en de respectloosheid van mijn collega’s.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat mag ze wettelijk niet van je eisen. Je meldt je ziek bij de personeelsadministratie of je leidinggevende. Vervolgens kan de arbodienst contact met je opnemen. De werkstress zal dan zeker besproken worden. Je leidinggevende kan je hiervoor niet zomaar ontslaan. Of het verstandig is om op deze manier je ziek te melden kan ik me niet over uitlaten. Ik ken je situatie niet en stress kan best een reden zijn om niet meer te kunnen werken. Als leidinggevende zal je hier toch echt oog voor moeten hebben, anders functioneer je zelf niet. Wellicht kan je een klacht indienen bij zijn/haar leidinggevende, HR adviseur of - als die er is een personeelsorganisatie. Toegevoegd na 9 minuten: Wat je het beste kunt doen is aan je leidinggevende te vragen wie de arbodienst of arbo arts is waar je je bij kunt melden. Alleen een arbodienst/arts mag beoordelen of je nog wel kunt werken. Je zou je ook naar je leidinggevende pro actief kunnen opstellen door schriftelijk (email bijvoorbeeld) aan te geven dat je graag weer aan de slag bent, maar hier op dit moment niet toe in staat bent en je graag met een bedrijfsarts wilt praten om hier uit te kunnen komen. Door je zo op te stellen sta je later sterker. De arbeidsverhoudingen liggen toch al heel erg scheef. Het opnemen van vakantiedagen is in ieder geval niet aan de orde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100