wat is voordeliger een dienstauto of reiskosten?

onze reiskosten gaan per 1 maart veranderen. We krijgen dan de gewone woon/werk kosten vergoed en daarnaast 0,29 ct per km dienstreizen.
Ik moet veel rijden voor mijn werk.
Nu kunnen wij gaan kiezen wat wij willen. Reiskosten of een dienstauto.
Ik heb nu een kleine auto.
Ik rij nu ongeveer 2000 km per maand dienstreis en woon/werk.
Wat zou voordeliger zijn? en wat zijn de evt voorwaarden van een dienstauto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
ronron1212
11 jaar geleden
Dienst auto of bedoel je leaseauto?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal een dienst auto zijn?
ronron1212
11 jaar geleden
Een dienstauto mag alleen gebruikt worden voor reizen tijdens je werk en mag niet mee genomen worden naar huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat dat het ook voor woon werk is.
ronron1212
11 jaar geleden
Dan zal je als je meer dan 500 km prive rijd een bijtelling moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar dat je 500 km per jaar prive mag rijden is er toch nu af per 2013?
ronron1212
11 jaar geleden
dat betaal je dus altijd de bijtelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Troxie: nee, ook in 2013 geldt nog steeds dat als je een auto van de zaak meer dan 500 km privé gebruikt, dat de belastingdienst het aanmerkt als een vorm van loon en dat je te maken krijgt met de bijtelling. Woon-werkkilometers zijn overigens zakelijke kilometers, dus die tellen niet mee voor het berekenen van de 500 km.

Antwoorden (1)

Te weinig informatie om dit te kunnen beantwoorden.

Ik neem aan dat 'gewoon' woon-werk dus met de belastingvije 0,19 cent per km is. Voor de dienstreizen is 0,19 cent ook onbelast, de andere 10 cent wordt aangemerkt als loon en is dus wel belast. Afhankelijk van de hoogte van het jaarsalaris is het dus met 37%, 42% of 52% belast.

Je moet vervolgens gaan bepalen wat je privé-auto kost per kilometer. Dit kan bijvoorbeeld op de website van de ANWB. Dan kan je berekenen wat jouw eigen auto eigenlijk per kilometer kost en hoeveel geld je er zelf bijlegt.

Nu: voor het rijden van een auto van de zaak zijn er ruwweg twee opties, de werkgever laat toe dat je deze privé gebruikt of de werkgever staat dat niet toe.

In het geval dat de auto privé gebruikt gaat worden krijg je te maken met de bijtelling. De bijtelling is een regeling waarbij een bepaald percentage van de waarde van de auto bij je loon opgeteld wordt. Hier betaal je vervolgens inkomstenbelasting over. Sommige werkgevers vinden het prima dat je de auto onbeperkt privé gebruikt, maar vaak is dit beperkt tot een bepaald aantal kilometer per maand, voor alles dat je meer rijdt moet je dan een vergoeding aan je werkgever betalen.

Bij deze optie heb je altijd de keuze om de auto niet privé te gebruiken. Als je daarvoor kiest betekent dit dat je maximaal 500 km per (kalender)jaar privé mag rijden. Wordt het meer, dan moet je (alsnog) de bijtelling betalen.

Als de auto niet privé gereden mag worden, dan moet je waarschijnlijk je eigen auto houden voor die privékilometers (tenzij er iemand is met wie je de auto moet delen). Ook dat leidt tot kosten.

Wat je nu moet doen:
1. Vraag bij je werkgever op wat de regeling met de dienstauto precies is.
- Privé of niet privé?
- Welk type auto, en belangrijker: wat zou de bijtelling zijn?
2. Ga de verschillende scenario's uitrekenen
- Wat kost de situatie met je eigen auto en de kilometervergoeding?
- Wat kost de situatie waarbij je de dienstauto niet privé gebruikt, maar ook je eigen auto houdt voor de privéritten.
- Wat kost het als je de auto privé gaat gebruiken (bijv. aan bijtelling en eigen bijdrage) en wat bespaar je als je je eigen auto wegdoet?

Schenk een glas port in, haal je oude belastingaangiftes uit de kast en ga lekker een avondje rekenen.